Konferencja naukowa w Nowym Wiśniczu
access_time 2018-09-21 04:12:00
Muzeum Okręgowe w Tarnowie włącza się w organizację wyjątkowej konferencji naukowej „Wizja historyczna w służbie narodu. 140 lat historii obrazu Jana Matejki – Bitwa pod Grunwaldem”. Wydarzenie odbędzie się 28 września br. w zamku w Nowym Wiśniczu. Początek o godzinie 10:00.

Data konferencji nie jest przypadkowa, bowiem będzie to rocznica pierwszego publicznego pokazu obrazu „Bitwa pod Grunwaldem”, które miało miejsce dokładnie 140 lat temu, 28 września 1878 roku
w pałacu Wielopolskich w Krakowie.

Podczas konferencji głos zabierze wielu znamienitych gości, przedstawicieli ASP w Krakowie, krakowskiego Muzeum Narodowego oraz innych szanowanych instytucji. Nie zabraknie również dyskusji oraz pokazu archiwalnych filmów. Całość zwieńczy wernisaż haftowanej wersji obrazu Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”.

Organizatorami wydarzenia są: Stowarzyszenie 60+ Nowy Wiśnicz, Muzeum Okręgowe w Tarnowie – oddział Muzeum pamiątek po Janie Matejce „Koryznówka”. Patronat honorowy objęli: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Burmistrz Nowego Wiśnicza.

Program konferencji:

10.00 - 12.30 sesja pierwsza – prowadzenie Maria Serafińska-Domańska (Muzeum Pamiątek po Janie Matejce „Koryznówka” w Wiśniczu)

  • Otwarcie:

           Małgorzata Więckowska, burmistrz Nowego Wiśnicza
           Andrzej Szpunar, dyrektor Muzeum Okręgowego w Tarnowie

  • O początkach krakowskiej ASP oraz sprzedaży obrazu Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem

           mgr Michał Pilikowski (Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie)

  • Pochód obrazu Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem przez sale wystawowe Europy. Obraz staje się własnością narodu

           mgr Mateusz Chramiec (Muzeum Narodowe w Krakowie)

  • Obraz Jana Matejki w 1914 r. ewakuowany do Moskwy, w roku 1921 wraca do Polski. Ponownie w Moskwie na ekspozycji w 1974 r.

           prof. Lejła Chasjanowa – zasłużony artysta Rosji (Rosyjska Akademia Sztuki w Moskwie)

  • Losy obrazu Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem podczas okupacji hitlerowskiej 1939-1945

          dr Marcin Gapski (Muzeum Lubelskie w Lublinie)

  • Dyskusja

13.30 Pokaz fragmentu pierwszej powojennej Kroniki Filmowej z grudnia 1944 r.

13.45 - 16.00 sesja druga - prowadzenie Janusz Kozioł (Muzeum Okręgowe w Tarnowie)

  • Konserwatorskie losy Bitwy pod Grunwaldem Jana Matejki w latach 1921-2012. Pokaz obrazu w Wilnie w 1999 r.  

           mgr Dorota Ignatowicz-Woźniakowska (Muzeum Narodowe w Warszawie)

  • Haftowana wersja obrazu Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem w Berlinie w 2011 r.

           Adam Panek (Fundacja Wspierania Kultury, Sztuki i Tradycji im. św. Królowej Jadwigi, Działoszyn)

  • Uszkodzenia obrazu Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem – prawda i mity

           Karolina Zalewska (badacz niezależny, Warszawa)

  • Dlaczego namalowałem kopię obrazu Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem 

           mgr Witold Zakrzewski (malarz, grafik; Poznań)

  • Dyskusja
  • Podsumowanie - prof. dr hab. Andrzej Nowak (Instytut Historii UJ)
  • Wernisaż kopii obrazu Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem

Fot. Praca dyplomowa Czesława Słani Bitwa pod Grunwaldem Jana Matejki, staloryt – odbitka ze zborów muzeum „Koryznówka” wykonana przez prof. Krzysztofa Tomalskiego, ASP w Krakowie.

Czesław Słania (1921-2005) artysta grafik, najsłynniejszy grawer XX wieku, znany i doceniony na całym świecie, wybitny projektant banknotów i znaczków pocztowych. Jego prace stanowiące niedościgły wzór dla innych artystów cechuje niezwykła precyzja i kunszt. Ukończył krakowską ASP w 1953 roku, jego praca dyplomowa to wykonana w technice stalorytu Bitwa pod Grunwaldem Jana Matejki w formie znaczka pocztowego. Pracował jako grawer w PWPW w Warszawie, od 1956 roku w Szwecji – dla poczty szwedzkiej wykonał ponad 300 znaczków. Od 1972 roku był Nadwornym Grawerem Króla Karola XVI. Zaprojektował dla nieomal wszystkich krajów świata ponad 1000 znaczków.

Komentarze...