Elektryczna lokomotywa "Roman" powiększyła tabor tarnowskiej Grupy Azoty
access_time 2024-05-25 23:49:00
Grupa Azoty Koltar pozyskała do swojego taboru elektryczną, zeroemisyjną lokomotywę Dragon 2 wyprodukowaną przez Newag S.A., przeznaczoną do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Zakup nowoczesnej lokomotywy spełniającej najwyższe standardy środowiskowe pozwoli Grupie Azoty ograniczyć emisję CO2 o 580 ton/rok. Planowana emisja uniknięta obliczona została przy założeniu realizacji rocznej masy przewozowej w liczbie 150 tys. ton.

Uchwałą Rady Nadzorczej WFOŚiGW w Krakowie została przyznana spółce preferencyjna pożyczka na zakup nowej lokomotywy elektrycznej zero-emisyjnej przeznaczonej do przewozu ciężkich składów całopociągowych na długich dystansach. Aktualnie trwa procedura związana z udzieleniem pożyczki.

- Zakup zeroemisyjnej lokomotywy to krok w kierunku unowocześniania naszego taboru kolejowego. Mamy pełną świadomość wymagań w zakresie spełniania konkretnych standardów środowiskowych, również w kontekście rozwoju własnego przewoźnika kolejowego. Nowa lokomotywa zapewnia bezawaryjną pracę w wysokim przedziale temperatur oraz znaczące zmniejszenie poziomu hałasu w czasie eksploatacji. Z kolei wbudowany inteligentny system zarządzania energią, pozwala na ograniczenie strat energii o prawie 50 proc. Wszystkie te parametry powodują, że zakup wpisuje się w założenia z obszaru zielonej strategii Grupy - mówi wiceprezes zarządu Grupy Azoty S.A. odpowiedzialny m.in. za obszar logistyki.

Lokomotywa o mocy 5MW i maksymalnej sile pociągowej 450 kN, pozwala samodzielnie ciągnąć składy o masie powyżej 3 000 ton. Każda oś napędzana jest silnikiem asynchronicznym o mocy 842 kW. Masa własna lokomotywy wynosi 119 ton.

Nowy nabytek Grupy Azoty Koltar pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa dostaw surowców strategicznych dla spółek Grupy Kapitałowej oraz uruchomienie dodatkowych miejsc pracy na stanowiskach związanych z koleją. Wprowadzenie do eksploatacji nowej lokomotywy o wysokim wskaźniku dostępności pozwoli również na zwiększenie udziału transportów realizowanych na rzecz pozostałych zakładów Grupy Kapitałowej, a tym samym realnie wpłynie na ograniczenie kosztów zewnętrznych przedmiotowych usług i poprawę skonsolidowanych wyników Grupy Kapitałowej.

- Odbieramy i przyjmujemy do pracy najnowocześniejszą lokomotywę spośród dostępnych w naszym kraju, co dla nas jest symbolem zmian zachodzących w Spółce i motywacją do realizacji postawionych celów. Jesteśmy istotnym graczem na rynku dostaw wagonów i usług remontowych, zabezpieczamy kompleksową obsługę manewrową bocznic Grupy Kapitałowej Grupa Azoty, a równocześnie odważnie i z pozytywnym skutkiem realizujemy szereg usług kolejowych i remontowych na rzecz podmiotów zewnętrznych. Ufamy, że zakup przyniesie szereg korzyści Grupie Kapitałowej, zwłaszcza w dobie wyzwań regulacyjnych związanych z wymaganiami polityki ESG, czy też wymogów transportowych ETS2 oraz dzięki sposobowi finansowania inwestycji - podkreśla Marcin Dziadowiec, prezes zarządu Grupy Azoty Koltar.

- Niezmiernie cieszymy się, że po kilkunastu latach przerwy udało nam się wznowić współpracę z Grupą Azoty KOLTAR, dostarczając przewoźnikowi nasz sztandarowy produkt tj. lokomotywę elektryczną Dragon 2. Wierzymy, że jej bezawaryjność i doskonałe parametry eksploatacyjne będą dobrym bodźcem do kolejnych zamówień - powiedział Konrad Piotrowski, przedstawiciel NEWAG .

Nowa lokomotywa otrzymała imię „Roman” na pamiątkę pierwszego prezesa spółki Koltar, którym był Roman Cyza.

fot. Grupa Azoty

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A,821