260 000 uczniów jadło dziś zdrowe i smaczne śniadanie - tak obchodzimy Dzień Śniadanie Daje Moc!
access_time 2017-11-08 13:30:00
Dzień Śniadanie Daje Moc już od 7 lat obchodzony jest w tysiącach szkół podstawowych w kraju. W tym roku w programie bierze udział ponad 8200 szkół, które właśnie 8 listopada organizują dla uczniów warsztaty kulinarne, występy artystyczne i wspólne jedzenie zdrowego i pysznego śniadania. W ten sposób dzieci uczą się o 12 zasadach zdrowego odżywiania, które opracował Instytut Matki i Dziecka oraz o bardzo ważnej roli śniadania, które daje siłę do nauki i zabawy.

Program Śniadanie Daje Moc organizowany jest przez koalicję Partnerstwo dla Zdrowia. Nauczyciele biorący w nim udział mogą korzystać z nowoczesnych i ciekawych scenariuszy lekcji, które wprowadzają najmłodszych w świat zdrowego odżywiania. Jednak prawdziwym entuzjazmem dla warzyw, owoców, nabiału czy pełnoziarnistych produktów zarażają uczniów bohaterowie fabuły zajęć Śniadanie Daje Moc – kosmiczni agencji Tola i Maks, ich przyjaciel-kosmita Wszystkojad i zabawne Niedojadki.

Ewa Gayny z Partnerstwa dla Zdrowia zachęca rodziców, by angażowali klasy swoich dzieci
w program:

Dajemy nauczycielom narzędzia by przekazywać dzieciom ważną wiedzę o zdrowym odżywianiu
w formie zabaw, konkursów, eksperymentów i sfabularyzowanych przygód bohaterów, z którymi najmłodsi mogą się utożsamiać. Co roku do programu przyłączają się kolejni nauczyciele i klasy
a reportaże z przeprowadzanych lekcji pokazują, że nasz program faktycznie ma moc – realnie zmienia nawyki żywieniowe dzieci! Serdecznie zapraszamy na www.sniadaniedajemoc.pl by pobrać bezpłatne materiały i zgłosić klasę do programu.

Nakarm mózg!

Znaczenie ważnej roli śniadania w diecie dziecka podkreśla też dietetyk, Anna Radowicka (d. Jelonek):

Nie bez powodu pierwsza zasada zdrowego odżywiania brzmi: do szkoły wychodź po śniadaniu i ze śniadaniem. Tymczasem częstym błędem rodziców jest niejedzenie śniadania przed wyjściem do szkoły. Brak czasu, pośpiech czy brak wykształconych dobrych nawyków żywieniowych u dorosłych ma niestety konsekwencje także dla dziecka. Śniadanie ma bowiem ogromny wpływ na samopoczucie
w ciągu dnia oraz na metabolizm dzieci. Organizm, mimo snu, przez całą noc funkcjonuje (potrzebuje energii). Jeśli więc dziecko w ciągu godziny od momentu wstania nie zje śniadania - koniecznie dobrze zbilansowanego – będzie apatyczne, będzie często podjadać, będzie chciało coś słodkiego.

Dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym pierwsze śniadanie w domu i drugie śniadanie w szkole mają wyjątkowe znaczenie. Pamięć i koncentrację wspomagają bowiem węglowodany złożone. To one odżywiają mózg naszych pociech, który zużywa energię właśnie z tej grupy produktów. Zatem
w śniadaniowej diecie dziecka powinny znaleźć się kasze, warzywa strączkowe, musli, płatki owsiane, żytnie, otręby, pieczywo - najlepiej z pełnego ziarna. Łatwo połączyć je z nabiałem w smakowite śniadaniowe propozycje.

Ogromne znaczenie dla ucznia mają również kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Trzy razy
w tygodniu w diecie ucznia powinny znaleźć się ryby (np. makrele, sardynki, łosoś), także orzechy, olej rzepakowy i orzechowy. Kwasy tłuszczowe omega-3 budują błonę komórkową neuronów. Żelazo z kolei to podstawa aby uniknąć anemii i zmęczenia oraz poprawić koncentrację, ponieważ żelazo uczestniczy w transporcie tlenu do mózgu. A dotleniony mózg działa sprawniej! Tu szczególną rolę mają owoce i warzywa takie jak morele, jabłka, brokuły czy fasolka szparagowa, które można wpleść w śniadaniową dietę oraz czerwone mięso, które w pierwszym czy drugim śniadaniu może znaleźć się w postaci np. plastra pieczeni wołowej na kanapce.

Komentarze...