Wernisaż prac Stryjeńskiej na dworcu
access_time 2017-02-12 08:00:00
Kolekcję 33 prac Zofii Stryjeńskiej będzie można podziwiać od połowy lutego na wystawie na tarnowskim dworcu w galerii Panorama. Obrazy prezentowane będą po raz pierwszy po gruntownej konserwacji. Wernisaż zaplanowano 13 lutego o godz. 18.

Zbiór kilkudziesięciu prac artystki jest darem księdza prof. Alojzego Nosala dla miasta Tarnowa. Kolekcja ta powstała we Francji właśnie na zamówienie księdza Nosala. Obrazy przedstawiają tematy typowe dla autorki: postaci, sceny biblijne, polską wieś, stroje i tańce ludowe. Prace te datowane są głównie na rok 1939 (wykonane na papierze) i około 1960 roku (gwasze na płótnie). Prace autorstwa Zofii Stryjeńskiej zdeponowano w tarnowskim muzeum w listopadzie 1992 roku. Od tej pory kolekcja była systematycznie pokazywana i udostępniana, także poza Tarnowem, przy okazji licznych wystaw poświęconych twórczości artystki.

Przypomnijmy, że profesjonalną konserwację przeprowadzono w zeszłym roku. Pierwszy etap obejmował zabiegi przy 14 rysunkach wykonanych na podłożu papierowym. Drugi polegał na wykonaniu konserwacji 19 obrazów namalowanych na płótnie. Wszystkie obrazy odczyszczono, usunięto plamy z powierzchni papieru, spękania i odspojenia warstwy malarskiej, uzupełniono ubytki, a także scalono je kolorystycznie. Konserwacja ta była niezbędna, gdyż rysunki zostały wykonane na papierze niskiej jakości technikami wodnymi (tempera, akwarela, gwasz). Z kolei spękanie warstwy malarskiej na obrazach było wynikiem degradacji spoiwa i słabej przyczepności farby wodnej do podłoża - płótna o grubym splocie. Artystka wykorzystywała do swoich prac farby i materiały nie najlepszej jakości, co wynikało z jej trudnej sytuacji materialnej, w której się znalazła po wojnie, na emigracji.

Dzięki przeprowadzonej konserwacji poprawie uległy właściwości chemiczne papieru na którym wykonano prace. W przypadku wszystkich obiektów skutecznie zahamowano procesy postępującej degradacji a tym samym podniesiono estetykę prac. Dodatkowo rysunki na papierze oprawiono w nowe, bezpieczne dla obiektów, bezkwasowe pasee-partout.  Wszystkie obrazy zostały oprawione w nowe ramy z profesjonalnym szkłem, odcinającym promieniowanie UV, co znacznie pozwala eksponować je w możliwie bezpieczny sposób, jednak nie dłużej niż przez trzy miesiące w roku.
Wystawę będzie można oglądać do 9 kwietnia.

Zofia Stryjeńska (1891, Kraków -1976, Genewa), uważana za najwybitniejszą polska malarkę okresu międzywojennego w Polsce. Oprócz malarstwa uprawiała grafikę użytkową, ilustrację książkową, zajmowała się scenografią, wystrojem wnętrz, dekorację architektoniczną, tkaniną, a także m.in. projektowaniem zabawek i dekoracją porcelanowych talerzy. Za życia honorowana i odznaczana. W 1925 roku zdobyła Grand Prix na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 4 dziedzinach: dekoracja architektury, tkanina, plakat oraz dyplom honorowy w dziedzinie zabawkarstwa. Po wojnie jej twórczość była popularyzowana dzięki licznym reprodukcjom, i pocztówkom. Jednak jej sukcesom artystycznym, nie towarzyszyła pomyślność w życiu osobistym. Niezwykle barwna i ekscentryczna postać, znacznie wyprzedzająca swoją opokę. Jej prace charakteryzuje indywidualny i łatwo rozpoznawalny styl, geometryczna uproszczona kompozycja, znakomite wyczucie płaszczyzny, rytmiczna linia i charakterystyczna żywa paleta barw. Jej niewątpliwą zasługą jest wprowadzenie do sztuki polskiej motywów ludowych, jako równoprawnych elementów sztuki współczesnej.

Komentarze...