Dzieło Sasnala w Muzeum Okręgowym
access_time 2014-11-21 08:11:18
Wilhelm Sasnal podarował tarnowskiemu Muzeum Okręgowemu dzieło, które stworzył specjalnie dla projektu „Byliśmy” realizowanego przez muzeum oraz BWA. Jednobarwne plateau Synagoga Mościce, (2014, tusz, papier, 150 x 480 cm) prezentuje impresję artysty w związku z głównym motywem projektu „Byliśmy” – współistnieniem społeczności polskiej i żydowskiej w naszej historycznej świadomości.
- Wystawa „Byliśmy” dotyczy nieistniejącej społeczności. Gdyby parę rzeczy w historii potoczyło się innym torem, społeczność żydowska mogłaby żyć obok nas albo być częścią naszej społeczności. To jest komiks. Cała historia jest wymyślona. Przedstawione postacie są fikcyjne. Imiona są przypadkowe. Nie znam nikogo o nazwisku Kemgold. Wymyśliłem tę rodzinę na potrzeby pracy. Chciałem, żeby nazwisko brzmiało jak żydowskie, stąd popularna cząstka „gold”. Drużyna sportowa „Masada” też nigdy w Tarnowie nie istniała. Użyłem nazwy starożytnej twierdzy żydowskiej, bo brzmi walecznie. Wątkiem osobistym jest osadzenie większości akcji w Mościcach , które są mi szczególnie bliskie. Zaanektowałem kilka realnych budynków, pojawiają się Zakłady Azotowe, Dom Kultury oraz Bania i Góra Świętego Marcina z Tarnowa. Uzupełniłem je wyimaginowaną architekturą, np. Synagogą Północną zainspirowaną architekturą Le Corbusiera i Oskara Niemeyera. To jest próba dokończenia pytania „Co by było, gdyby…?” - tłumaczy Wilhelm Sasnal. Wilhelm Sasnal - malarz, rysownik, filmowiec i twórca komiksów. Urodził się w 1972 roku w Tarnowie. Współzałożyciel (1996) nieistniejącej już Grupy Ładnie. Związany z Fundacją Galerii Foksal w Warszawie. W latach 1992-94 studiował architekturę na Politechnice Krakowskiej, w latach 1994-99 malarstwo na tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka). W 1999 roku otrzymał Grand Prix na Biennale Malarstwa "Bielska Jesień", w 2003 roku nagrodę "Pegaza" w dziedzinie sztuki, zaś w roku 2006 europejską nagrodę artystyczną van Gogh Biennal Award w Amsterdamie. Uznawany przez wielu krytyków za czołowego malarza swojego pokolenia, w swojej twórczości kieruje się głównie emocjami, przerabiając na malarstwo wszystko, co go zajmuje, intryguje i fascynuje.
Komentarze...