Mieszkanka Tarnowa okradziona metodą "na BLIK-a”
access_time 2025-07-29 14:15:00
Policjanci z Tarnowa ostrzegają przed oszustwami „na BLIK-a”. W ostatnim czasie mieszkanka miasta straciła pieniądze, bo zaufała fałszywym wiadomościom przesłanym jej za pomocą komunikatora internetowego.

Schemat działania przestępców oszukujących „na BLIK-a” jest prosty. Sprawcy włamują się na konta przypadkowych osób w portalach społecznościowych, a następnie podszywając się pod właściciela rozsyłają do jego znajomych wiadomość z prośbą o szybką pożyczkę poprzez udostępnienie kodu BLIK. Najczęściej tłumaczą to pilną potrzebą zrealizowania przelewu bądź tym, że właśnie stoją przy kasie, a zapomnieli portfela. Komenda Miejska Policji w Tarnowie kilka dni temu przyjęła zgłoszenie od ofiary takiego oszustwa.

- Do mieszkanki miasta za pośrednictwem komunikatora internetowego zwróciła się osoba podszywająca się pod członka rodziny. Sprawca, powołując się na nagłe problemy z obsługą konta bankowego, poprosił o wygenerowanie kodu BLIK w celu opłacenia rzekomych zakupów. Pokrzywdzona, przekonana o autentyczności prośby, przesłała kod, w wyniku czego z jej rachunku pobrano 1 000 zł. Dopiero po czasie okazało się, że prawdziwe konto krewnego zostało wcześniej przejęte przez oszusta, a prośby o pomoc były elementem przestępczego planu - informuje mł. asp. Kamil Wójcik, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Tarnowie.

Policjanci apelują o zachowanie szczególnej ostrożności podczas korzystania z płatności mobilnych:

•    Zanim przekażesz kod BLIK, bezpośrednio zadzwoń do osoby proszącej o pomoc i potwierdź jej tożsamość. 
•    Nigdy nie udostępniaj kodów BLIK, danych logowania ani informacji o karcie płatniczej za pośrednictwem komunikatorów czy wiadomości SMS. 
•    Korzystaj wyłącznie z oficjalnych aplikacji mobilnych i stron internetowych swojego banku, zwracając uwagę na poprawność adresu i certyfikaty bezpieczeństwa. 
•    Włącz w aplikacji bankowej powiadomienia o każdej transakcji, aby móc szybko reagować na nieautoryzowane operacje. 
•    Nie klikaj linków przesłanych w niespodziewanych wiadomościach, nawet jeśli wyglądają na wiarygodne. 
•    Rozmawiaj z osobami z otoczenia, zwłaszcza z seniorami, o zagrożeniach związanych z tego typu oszustwami.

W przypadku podejrzenia próby oszustwa, należy jak najszybciej powiadomić bank oraz najbliższą jednostkę policji, dzwoniąc pod numer alarmowy 112 lub zgłaszając się osobiście.

AC / fot. KMP w Tarnowie, Pixabay

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A,821