Kolejne zatrzymanie ws. wyłudzenia "na pracownika banku". Tym razem to 21-letnia Ukrainka
access_time 2024-08-29 11:26:00
Brzescy policjanci z Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą zatrzymali kolejną osobę zamieszą w oszustwo metodą "na pracownika banku", którego ofiarą padła 36-letnia mieszkanka powiatu brzeskiego. W kwietniu br. kobieta straciła ponad 90 tysięcy złotych. Sprawcy stosowali technikę tzw. spoofingu, czyli podszywania się pod autentyczny numer banku.

Z ustaleń brzeskich policjantów wynika, że mieszkająca na terenie Łodzi 21-letnia Ukrainka, współpracując z pozostałymi oszustami udostępniła im własny rachunek bankowy, na który trafiła część pieniędzy pochodzących z kradzieży.

- Po wpływie środków na konto podejrzana 21-latka przyczyniła się do wytransferowania ich z konta bankowego poprzez dokonanie szeregu wypłat w bankomatach. W dniu 26 sierpnia kobieta została zatrzymana na terenie Łodzi, po czym usłyszała zarzuty oszustwa, a nadto decyzją prokuratora zastosowano środki zapobiegawcze w postaci dozoru policji i zakazu opuszczania terytorium Rzeczypospolitej Polskiej połączonego z zatrzymaniem paszportu. Za popełnione przestępstwo grozi jej do 8 lat więzienia - przekazała asp. sztab. Ewelina Buda, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Brzesku.

Sprawa ma charakter rozwojowy. Policjanci ustalają kolejne osoby biorące udział w oszustwie i nie wykluczają kolejnych zatrzymań. Przypomnijmy, że tydzień temu w związku z tą sprawą do aresztu trafił 25-letni Ukrainiec. Pisaliśmy o tym tutaj.

Policja po raz kolejny ostrzega przed spoofingiem. Metoda ta polega na wykorzystaniu oprogramowania do zmiany numeru telefonicznego lub nazwy dzwoniącego połączenia, które widzi odbierający na wyświetlaczu swojego telefonu. Technologie pozwalają dzwoniącemu ręcznie wprowadzić numer i jego opis, który wyświetli się adresatowi jako połączenie przychodzące. Umożliwiają wyświetlanie na telefonie numeru np. policyjnego lub innej instytucji jako numeru dzwoniącego, co jest bardzo mylące i może prowadzić do utraty czujności.

Co powinno wzbudzić twoją czujność?
► Zagraniczny akcent bądź błędy językowe
► Ton rozmówcy wywołujący silne emocje, ponaglanie i grożenie poważnymi konsekwencjami np. jeśli nie przekaże Pan/Pani pieniędzy, będą problemy prawne;
► presja czasu i konieczność podjęcia natychmiastowych działań;
► nakłanianie do podania danych osobowych lub prywatnych informacji.
Jak się chronić przed oszustwami telefonicznymi?
► Nie podejmuj żadnych działań pod wpływem presji i nacisków rozmówcy.
► Jeżeli przeprowadzana rozmowa wydaje Ci się podejrzana, a numer, z którego dzwoni, oszust jest tożsamy z numerem na stronie danej instytucji ROZŁĄCZ SIĘ. Rekomendacje Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości to zasada 30 sekund. Odczekaj minimum pół minuty.

Następnie sam zadzwoń do banku/instytucji/osoby, z którą rozmawiałeś, ale WPISZ NUMER SAMODZIELNIE – nie korzystaj z listy ostatnich połączeń. Udaj się do placówki i sprawdź, czy rzeczywiście próbowali się z Tobą skontaktować.
► Skontaktuj się z kimś zaufanym, np. rodziną, przyjaciółmi i powiedz o niepokojącym telefonie.
► Zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości w komunikatach lub pytania, które wydają się podejrzane, błędy językowe, nietypowe prośby, nerwową atmosferę.
► Nigdy nie podawaj nikomu wrażliwych danych (np. daty urodzenia, numeru PESEL), haseł logowania i innych kodów autoryzacyjnych.
► Nie pobieraj ani nie instaluj aplikacji lub oprogramowania za czyjąś namową, może to umożliwić rozmówcy zdalny dostęp do Twojego urządzenia;
► Nie wypłacaj pieniędzy ani nie zlecaj przelewów pod wpływem namowy dzwoniącego.

ac / fot. KPP w Brzesku

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A,821