Balet koparyczny. Niecodzienny spektakl w przestrzeni industrialnej
access_time 2018-11-21 04:53:00
Czy to tańczą ludzie czy maszyny? „Balet koparyczny” uwodzi wizualnym pięknem ruchów, kompozycji i nieszablonowej motoryki sprawiając, że całej widowni dosłownie i w przenośni „kopara opada”. Weź udział w pierwszym takim spektaklu w Tarnowie! Odbierz bezpłatne wejściówki w Centrum Sztuki Mościce. W ramach 15. Festiwalu Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza zaprezentuje się "Balet koparyczny" - niecodzienny spektakl w przestrzeni industrialnej, który odbędzie się 2 grudnia o godz. 18.00 w hali produkcyjnej firmy NDN, Klaster, przy ul. Rozwojowej 42 w Tarnowie. Bezpłatne wejściówki do odbioru w Kasie Centrum Sztuki Mościce.
Balet koparyczny. Niecodzienny spektakl w przestrzeni industrialnej w ramach 15. Festiwalu Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza.
Spektakl odbędzie się 2 grudnia o  godz. 18.00 w hali produkcyjnej firmy NDN, Klaster, przy ul. Rozwojowej 42 w Tarnowie.
 
Czy tak będzie wyglądał nasz świat?
 
W przestrzeni hali Klastra Przemysłowego przeniesiemy się do świata wyjałowionego, w którym nie ma energii i zasobów naturalnych. Gdzie trudno wyznaczyć granicę między człowiekiem i maszyną. Obrazy końca świata i człowieka. Przez przegrzanie rozwoju technologicznego musimy wypracować nowe ekosystemy i sposoby wyrażania emocji - te stare się nie sprawdzają, prowadzą do coraz większej separacji. W tak zaprojektowanej rzeczywistości nasz ruch - ludzi sprzężonych z maszynami zostaje poddany rewizji, a my stajemy się hybrydami.  
„Balet koparyczny” uwodzi wizualnym pięknem ruchów, kompozycji i nieszablonowej motoryki sprawiając, że całej widowni dosłownie i w przenośni „kopara opada”. Ale ta uczłowieczona jest jedynie na moment i z ludzkiego nadania." - Grzegorz Stępniak, Dwutygodnik.com
 
Pomysłodawczyni baletu koparycznego - Iza Szostak
 
Tancerka i choreografka, absolwentka Szkoły Baletowej w Warszawie oraz Codarts/Rotterdam Dance Academy w Holandii. Odbyła staż w Belgii w zespole Jana Fabre/Troubleyn. Autorka spektakli m.in. „RE//MIX- Merce Cunningham”, “Ciało. Dziecko. Obiekt.”, „Europa. Śledztwo”, „Balet koparyczny”.  W praktyce choreograficznej powołuje się na ruch autentyczny, choreologie oraz improwizacje. Interesuję ją perspektywa nowego materializmu, który dostarcza narzędzi do postrzegania materii jako aktywnej i sprawczej. Tworzy systemy komunikacji pomiędzy ciałem i obiektem. Pracuje w oparciu o antropologiczne badania terenowe oraz przetwarza obrazy ze sztuk wizualnych, filmu, własnej pamięci, zmysłów i biografii. Traktuje choreografię jako instrument do tworzenia nowego porządku. W swoich pracach sprawdza różne strategie ucieleśniania inspirując się m.in. motoryką dziecka, mechanicznością maszyn budowlanych czy fakturą obiektów/narzędzi. Współtworzy Centrum w Ruchu.
 "Czy to tańczą ludzie za pomocą maszyn, czy maszyny? Cały czas widzimy dwójkę operatorów, więc odczytujemy tu ludzkie emocje, przełożone na ruch maszyn. Ale chwilami wydaje się, że to maszyny same wprawiają się w ruch, że zyskały własne życie." - Joanna Targoń, Gazeta Wyborcza – Kraków
 
Pomysł, choreografia, performans:
Iza Szostak Współpraca choreograficzna,
performans: Paweł SakowiczDramaturgia: Anka Herbut
Przestrzeń: Łukasz Kwietniewski
Muzyka: Kuba Słomkowski
Światło: Michał Głaszczka
Menadżer projektu: Dominik Skrzypkowski
Premiera: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w ramach programu kuratorskiego Anny Królicy pt Maszyna choreograficzna, Kraków 2015
Koprodukcja: Ciało/Umysł, Fundacja Burdąg
Partner: Bergerat Monnoyeur
Czas trwania: 60 minut
 
 
                Bezpłatne wejściówki do odbioru w Kasie Centrum Sztuki Mościce
                ul. Traugutta 1, 33 - 101 Tarnów,                                                                                                
                tel. 14 633 46 04
                www.csm.tarnow.pl
Komentarze...