Nie marnujemy pieniędzy
access_time 2005-11-02 23:56:32
Po licznych informacjach o tym, że MPK w Tarnowie przystosowuje coraz większą ilość autobusów do eksploatacji na sprężony gaz ziemny (CNG), w mieście pojawiły się opinie, że niepotrzebnie inwestuje się pieniądze w stare, wyeksploatowane autobusy, które wkrótce przestaną jeździć. Henryk Łabno, prezes MPK, stanowczo odpiera te zarzuty.

Wkrótce w Tarnowie na trasy wyjedzie 12 autobus, który będzie zasilany CNG. Podobnie jak pozostałe, jest to wyremontowany i zmodernizowany jelcz PR 100 (dawny berliet). Na niektórych portalach internetowych pojawiły się zastrzeżenia co do polityki prowadzonej przez zarząd spółki. Dyskutanci byli zdania, że zarząd montując w starych pojazdach kosztowne instalacje marnuje pieniądze. Zdaniem niektórych, lepiej byłoby kupować mniej, ale nowoczesne autobusy, także na gaz.

 

- Zupełnie się nie zgadzam z takimi opiniami - mówi prezes Łabno. - Na nowoczesne niskopodłogowe autobusy stać tylko te miasta, które mają duży budżet i sporo pieniędzy inwestują w komunikację publiczną. Tarnów do nich nie należy, jak zresztą wiele innych ośrodków w Polsce. Nie każdy może podróżować mercedesem.

 

Prezes informuje, że nowy niskopodłogowy autobus, 12-metrowy, z silnikiem na olej napędowy, kosztuje ok. 1 mln zł, podobny, ale z instalacją CNG, ponad tę kwotę.

 

- Z prostego rachunku wynika, że za jeden nowy autobus my w Tarnowie mamy cztery wyremontowane i przystosowane do CNG - podkreśla prezes. - To naprawdę się opłaca. Warto też wiedzieć, że prowadzimy modernizacje konstrukcyjne, że autobusy z dawniejszych roczników po takiej modernizacji wyraźnie różnią się na korzyść od swojej pierwszej wersji. Będą one mogły być użytkowane do 8 lat i zdążą jeszcze przynieść korzyści ekonomiczne. Montaż instalacji zwraca się po 3,5 roku.

 

Po zastosowaniu napędu na sprężony metan autobusy - w stosunku do tych, które napędzane są ON - na każdym kilometrze oszczędzają 45 groszy. Duże korzyści ma środowisko, gdyż gaz ziemny należy do najbardziej ekologicznych paliw.

 

- Trendy światowe są już takie, by środki transportu coraz częściej wyposażać w instalacje CNG. Można o tym usłyszeć na wielu konferencjach naukowych, w których uczestniczę - dodaje prezes Łabno.

 

MPK w Tarnowie myśli też o zakupie kilku nowych autobusów, być może z funduszy unijnych.

 

Wiesław Ziobro

 

Dziennik Polski

 

www.dziennik.krakow.pl

 

Komentarze...