Rewolucja w telefonii stacjonarnej. Rozmowy za grosze
access_time 2005-11-17 02:17:23
Wszystko wskazuje na to, że Telekomunikacja Polska będzie masowo tracić klientów – przynajmniej w Tarnowie. Dlaczego? Rozwój nowych technologii internetowych zmienia oblicze starych usług – między innymi telefonii stacjonarnej. Tarnowscy operatorzy internetowi oferują nawet 6-krotnie tańsze usługi telefoniczne niż nasz krajowy monopolista*.

Mieszkańcy Tarnowa jako jedni z nielicznych w kraju mogą korzystać z nowych usług telekomunikacyjnych wykorzystujących Internet. Szczególną sytuacje Tarnowa zawdzięczamy niespotykanej w Polsce powszechności dostępu do Sieci. Zapewniły nam  ją lokalni dostawcy Internetu. Solutions oraz Integra już wprowadziły nową usługę i pozyskały pierwszych abonentów a pozostałe firmy: Zicom, ZETO planują ją uruchomić na początku nowego roku.

 

 hspace=Czym jest telefonia internetowa? To oferowanie połączeń telefonicznych poprzez Internet. Jednak aby z niej korzystać nie jest potrzebny komputer, wystarczy zwykły telefon podłączony do kabla internetowego. Niektóre firmy świadczą usługi telefoniczne niezależnie od dostępu do Internetu. Oznacza to że nie musimy płacić za Internet, płacimy tylko za telefon.

 

Dużo niższe ceny abonamentów i połączeń nie są jedyną zaletą nowego rozwiązania, w ramach którego oferowane są dodatkowe usługi. Najpopularniejsze z nich to: naliczanie sekundowe, dwa numery telefonu, bezpłatne połączenia wewnątrz sieci, natychmiastowy biling na stronach internetowych firmy, blokada wysokości rachunków telefonicznych.

 

Idealny obraz ma jednak pewne wady. Będziemy musieli zrezygnować ze swojego numeru telefonu, możliwe są też awarie - szczególnie na początku wprowadzania usługi. Eksperci podnoszą problem zabezpieczenia rozmów prowadzonych przez Internet przed podsłuchem. Największą wadą wydaje się potencjalna awaryjność połączeń internetowych np. po burzach. Sytuacja, w której nie możemy zadzwonić po lekarza bo właśnie „padł” Internet nie jest ani komfortowa ani bezpieczna. Na szczęście możemy się zdać na komórki.

 

Sami operatorzy nastawieni są do nowej usługi entuzjastycznie. „Wszyscy w tym upatrują przyszłość.  W innych krajach takie usługi funkcjonują i firmy zarabiają na tym. Po Nowym Roku wejdziemy z tą usługą. TPSA będzie tracić abonentów” – powiedział Jan Romanowski – dyrektor handlowy firmy internetowej ZICOM.

 

Co na to dominujący operator? Telekomunikacja Polska nie boi się konkurencji jednak jej działania ograniczają się do zgrabnie sformułowanych wypowiedzi rzecznika prasowego Izabeli Szum: „TP unowocześnia ofertę, wprowadzając innowacyjne rozwiązania zgodne z oczekiwaniami i potrzebami klientów. (…) Po to, by odpowiadać na potrzeby klientów, które rosną wprost proporcjonalnie do rozwijającej się nieustannie rzeczywistości, TP musi śledzić nowe rozwiązania i wprowadzać nowe produkty i usługi. (…) Spadek przychodów z telefonii analogowej powinien być, dodatkowym bodźcem, żeby na takie rozwiązania położyć dodatkowy nacisk. (…) TP chcąc bronić pozycji lidera oraz jednocześnie pracować nad budowaniem wizerunku firmy jako nowoczesnej i przyjaznej klientowi, musi wdrażać nowe produkty i zachęcać klientów poprzez jak najszerszą ofertę.”

 

Jak nową usługę oceniają sami użytkownicy? Zapytaliśmy o to płacącego rachunek abonenta: „Płacę mniej, a praktycznie nie widzę żadnej różnicy w jakości połączeń, a wie Pani jak nie widać różnicy to po co przepłacać!”

 

 

 

 

* porównanie taryfy fioletowej Internet Solutions oraz standardowej taryfy TP przy założeniu 6 godzin rozmów lokalnych miesięcznie  

 

Operator

TP S.A.

IS

nazwa abonamentu

60 minut za darmo

fioletowa

cena abonamentu

50

42

cena połączeń lokalnych

12 groszy

10 groszy

bezpłatne minuty

60

300

koszt 6 godzin rozmów

36 zł

6 zł

 

 

Komentarze...