Wygraj bilet do kina i spotkanie z aktorką Karoliną Gruszką (KONKURS)
access_time 2010-11-26 11:58:12
4 grudnia uroczysty pokaz filmu TLEN w reżyserii Iwana Wyrypajewa, oraz spotkanie z odtwórczynią głównej roli w tym filmie: jedną z najbardziej utalentowanych i urodziwych polskich aktorek - Karoliną Gruszką. To kolejne spotkanie w ramach cyklu kina „Millennium” – „Goście Łukasza Maciejewskiego”. Mamy dla Was 2 podwójne zaproszenia!



KINO MILLENNIUM: 4.12.2010
pokaz filmu "TLEN" i cykl "Goście Łukasza Maciejewskiego"
Seans o godzinie: 19.00
po projekcji spotkanie z Karoliną Gruszką


GOŚCIE ŁUKASZA MACIEJEWSKIEGO
KAROLINA GRUSZKA



Tlen

reżyseria: Iwan Wyrypajew,
scenariusz: Iwan Wyrypajew,
zdjęcia: Andriej Naidenow,
muzyka: Oleg Kostow, Andriej Sensonow, Vitalij Lupin, Ajdar Gajnullin
Aleksiej Filimonow, Karolina Gruszka, Varvara Voetskova
dramat/musical, Rosja, 2009, 75 min

KINO MILLENNIUM: 4 XII 2010, g. 19.00 PO PROJEKCJI SPOTKANIE Z KAROLINĄ GRUSZKĄ


Sańka nie usłyszał piątego przykazania i zabił żonę dla rudowłosej Saszy. Dlaczego? Bo łaknął tlenu pięknej dziewczyny. Film Iwana Wyrypajewa to ekranizacja jego kontrowersyjnej sztuki "Tlen", gdzie rapowano Dekalog i którą krytycy uznali za manifest "beztlenowców".

Nazwisko Iwana Wyrypajewa jest dziś symbolem międzynarodowego sukcesu młodego pokolenia rosyjskich dramaturgów, nie bojących się radykalnych kroków formalnych, z których najłagodniejszym jest zrywanie z tradycyjnym modelem teatru. Współtwórca słynnego moskiewskiego Teatr.doc (pod znakiem którego powstają sztuki opisujące codzienność Rosjan wyrzuconych na margines społeczeństwa), autor realizowanych na całym świecie dramatów, będących we współczesnej Rosji manifestem pokolenia trzydziestolatków rozdartych między wychowaniem w komunizmie a dorosłością, osadzoną w wyjątkowo nieludzkiej odmianie kapitalizmu. Równie swobodnie co na scenie, czuje się za kamerą.

Tlen – drugi po Euforii film tego reżysera – wyrasta co prawda z doświadczeń scenicznych Wyrypajewa i jest rodzajem twórczej adaptacji jego sztuki o tym samym tytule, ale opiera się przede wszystkim na obrazie, montażu, wrażeniu. W natłoku wyśpiewywanych przez aktorów słów wątek fabularny gubi się i rwie.

Trudna do opowiedzenia fabuła opiera się na kilkakrotnie powtarzanej historii miłości bohatera (Saszy) do pięknej, rudowłosej dziewczyny (również Saszy, w przekładzie dokonanym na rzecz teatru przez Agnieszkę Lubomirę Piotrowską byli to Aleksander i Aleksandra).

Dziewczyny, która jest dla niego jak tytułowy tlen. Bohater, mieszkający gdzieś na zapadłej rosyjskiej wsi, tak pragnie tej miłości, że bez skrupułów zabija żonę. Jednak o ile w dramacie Wyrypajewa krytycy dopatrywali się głębokiego przesłania, wręcz moralitetu, to reżyserska interpretacja tego tekstu ma być – według samego reżysera – przede wszystkim działaniem na emocje widza. Bohaterowie (Karolina Gruszka i Aleksiej Filimonow, ona z ciemnymi włosami, w okularach z czarnymi oprawkami; on – łysy, w stroju dresiarza) opowiadają historię Saszy i Saszy melorecytując i rapując w studio nagraniowym dziesięć songów – piosenek. W tle ich opowieści w niezwykłym tempie przewijają się kolejne obrazy i fragmenty historii bohaterów (Karolina Gruszka tym razem z rudymi włosami, Aleksiej Filimonow z romantycznie rozwianą czupryną). Powstał więc odważny, bezkompromisowy, eksperymentujący film oparty na obrazach układanych zgodnie z zasadą podświadomych skojarzeń oraz na estetycznym szaleństwie, wykorzystywaniu możliwie wielu poetyk. Bliższy teledyskowi (melorecytacja aktorów) niż filmowi fabularnemu, częściowo animowany, stylizowany na interaktywną stronę internetową, ale w warstwie treści silnie metafizyczny, wprost nawiązujący do dekalogu. Historia Saszy w hipnotyczny sposób wciąga widza rytm kolejnych, przewijających się jak w kalejdoskopie, obrazów. Dziesięć piosenek/tracków/wierszy złożonych w rodzaj ekranowego setu przygotowanego przez DJ-a, którym jest sam reżyser.

KAROLINA GRUSZKA
Jedna z najciekawszych polskich aktorek młodego pokolenia.
Piękna, z burzą rudawych włosów, utalentowana i bardzo poważnie traktująca swój zawód. Urodziła się 13 lipca 1980 roku w Warszawie, w 2003 roku skończyła studia aktorskie w Akademii Teatralnej w Warszawie. Po dyplomie przez pięć lat związana była z Teatrem Narodowym. Zagrała w ponad 20 filmach. Pierwszą znaczącą kreację stworzyła w rosyjskiej "Córce kapitana" Aleksandra Proszkina jeszcze jako studentka. Potem grała m.in. w "Daleko od okna" Jana Jakuba Kolskiego, "Wiedźminie" Marka Brodzkiego, "Przedwiośniu" Filipa Bajona, "Sforze" Wojciecha Wójcika, "Wszyscy jesteśmy Chrystusami" Marka Koterskiego. Za rolę Oli w "Kochankach z Marony" Izabelli Cywińskiej dostała nagrodę dla najlepszej aktorki na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Występowała też w obrazach zagranicznych - "Inland Empire" Davida Lyncha, "Rezolucji 819" Giacomo Battiato czy wchodzącym właśnie na polskie ekrany "Tlenie" Iwana Wyrypajewa. Z Wyrypajewem - rosyjskim dramaturgiem i reżyserem - jest od trzech lat związana prywatnie. BH, „Rzeczpospolita”





Dla czytelników naszego Portalu mamy dwa podwójne zaproszenia na projekcję filmu "TLEN" oraz spotkanie z Karoliną Gruszka w sobotę 4 grudnia w kinie Millennium.
Rozdamy je w drodze losowania. Wystarczy wysłać na adres naszej redakcji: redakcja(małpa)tarnow.net.pl swoje imię, nazwisko, telefon. W tytule maila należy koniecznie wpisać "Gruszka". Na zgłoszenia czekamy do 2 grudnia (włącznie).
Na spotkanie z aktorką Karoliną Gruszką wybiorą się: Małgorzata Z., Mateusz F.

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A