Grillowanie: w Parku Strzeleckim? Na balkonie?
access_time 2013-06-29 15:31:05
Weekendy związane z grillowaniem na świeżym powietrzu na stałe wpisały się w program towarzyskich spotkań tarnowian. Sprawdziliśmy, gdzie w naszym mieście można grillować oraz jak przyrządzić potrawy z rusztu, aby wyszły nam na zdrowie.
Wraz z pierwszymi, słonecznymi dniami tegorocznej wiosny ruszył sezon grillowy. W tarnowskich sklepach pełno ofert sprzedaży odpowiedniego sprzętu i akcesoriów. Do wyboru mamy grille węglowe, gazowe, elektryczne i indukcyjne. Hipermarkety prześcigające się w promocjach oferują najprostszy, okrągły grill na węgiel drzewny już od 59 złotych. Grille z podwójnym lub ruchomym rusztem, wykonane z trwalszych materiałów, to wydatek sięgający kilkuset złotych. Najwięcej, bo blisko tysiąc złotych musimy zapłacić za trzypalnikowy grill gazowy. Gdzie grillować w Tarnowie? Problemu ze znalezieniem miejsca na grillowanie na pewno nie mają właściciele działek i przydomowych ogródków. Jak dotąd tylko w niektórych polskich miejscowościach postanowiono wydzielić specjalne rejony, gdzie można swobodnie korzystać z tej coraz popularniejszej formy spędzania wolnego czasu. W Tarnowie brak takich terenów, dlatego należałoby się skupić na miejscach, gdzie zabronione jest grillowanie. W ubiegłym roku kilkuosobowa grupa młodych ludzi próbowała przygotować potrawy z rusztu w Parku Strzeleckim. Skończyło się na zamiarach i interwencji straży miejskiej, ponieważ park uznawany jest za teren leśny, zagrożony pożarem. Podobny zakaz obowiązuje na zieleńcach i skwerach w Tarnowie. Jedynym terenem odpowiednio przygotowanym jest camping "Pod Jabłoniami" w pobliżu Parku Wodnego. Nie można również rozniecać ognia na śródleśnych polanach i w odległości 100 metrów od granicy lasu. Będąc za miastem, trzeba więc szukać miejsc specjalnie do tego celu wyznaczonych, np. przez nadleśnictwo. Kwestią sporną, dzielącą Polaków jest grillowanie na balkonie. Polskie prawo pozwala na palenie papierosów i grillowanie na własnym balkonie, ale okadzanie nieuprzedzonych wcześniej sąsiadów zapachami karkówki i kiełbaski może okazać się przyczyną sąsiedzkiego konfliktu. Teren naszego balkonu to integralna część naszego mieszkania i według polskiego prawa możemy na nim urządzić grilla. Wezwani przez niezadowolonych sąsiadów funkcjonariusze nie mogą wypisać nam mandatu lub udzielić prawnego upomnienia. Jednak przed rozpaleniem grilla na balkonie warto upewnić się, czy nie zabrania tego regulamin spółdzielni mieszkaniowej. Grillowanie na zdrowie By odżywiać się zdrowo nie trzeba rezygnować z grillowania. Często wystarczy jedynie modyfikacja jadłospisu i sposobu przyrządzania poszczególnych dań. Zaletą potraw grillowanych jest przygotowywanie ich bez dodatku tłuszczu. Co więcej, tłuszcz z mięsa wytapia się, zatem wartość kaloryczna potrawy jest mniejsza. Jednak aby grillowanie było zdrowe, potrawy powinny być prawidłowo przygotowywane. Przede wszystkim do palenia w grillu należy stosować specjalnie do tego przeznaczony węgiel drzewny. Równie ważne jest używanie odpowiedniej rozpałki do grilla, a nie do kominków, zawierającej szkodliwe substancje, których opary mogą wnikać w potrawę. – Ważne jest stosowanie aluminiowych tacek, z tego względu, że tłuszcz wytapia się do tych tacek, a nie spływa prosto w ogień. Tutaj też zachodzi reakcja podczas której wydzielają się związki niekorzystne dla zdrowia Nie należy grillować potraw zbyt długo, ponieważ stają się suche, ciężkostrawne i tracą swoje wartości odżywcze – radzi Andrzelika Samek z Poradni Dietetycznej Centrum Zdrowia Tuchów. Należy także pamiętać, aby mięso przeznaczone do grillowania miało temperaturę pokojową, nie powinno być zamrożone. Przed pieczeniem powinno się je zamarynować na 2 - 3 godziny, aby skruszało. Warto rozważyć zamianę tradycyjnie trafiającej na ruszt karkówki na chudsze mięsa np. wołowinę czy mięso drobiowe. Dietetycy polecają także szaszłyki, które można komponować z warzywami, a nawet z owocami. Zdrowe są ryby, które nawet przygotowane według prostego przepisu prócz radości z grillowania tworzą źródło, spowalniających starzenie, nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3. Korzystnym rozwiązaniem dla naszego zdrowia są również grillowane warzywa np. papryka czy bakłażan nadziewany serem feta z pomidorami i świeżymi ziołami. Można także sięgać po pieczarki i cukinię w plasterkach. - Do grillowanych potraw warto dołączyć sałatki ze świeżych warzyw, np. z dodatkiem jogurtu. Jest to bomba witaminowa, tutaj znajduje się mnóstwo składników odżywczych i witamin. Natomiast ważne jest, że niektóre witaminy np. A, D E i K wchłaniane są do organizmu dzięki obecności tłuszczu i ten tłuszcz z jogurtu dodatkowo wzmaga przyswajanie witamin – dodaje Andrzelika Samek. Grillowane mięsa są źródłem cennego żelaza, a witamina C zawarta w warzywach ułatwia jego przyswajanie. Do przegryzania można przygotować pokrojone owoce np. jabłka, gruszki, arbuz, ale też warzywa: seler naciowy, marchewki czy pomidory.
Komentarze...