Trwa testowanie Pendolino. Pociąg pojedzie do Grybowa, gdzie będą sprawdzane możliwości pociągu na stromych podjazdach i zjazdach. Skład będzie badany m.in. pod kątem bezpieczeństwa przeciwpożarowego, pola widzenia szlaku oraz współpracy z systemami sterowania ruchem. Celem testów ma być sprawdzenie, jak pociąg sprawuje się podczas jazdy.
W drugiej połowie listopada proces homologacji zostanie przeniesiony na Centralną Magistralę Kolejową, najszybszą trasę kolejową w Polsce, łączącą Warszawę z Krakowem i Katowicami. Tam na odcinku Góra Włodowska - Psary skład będzie poddawany próbom prędkościowym. Przez cztery kolejne weekendy, zaczynając od 16 listopada, pociąg będzie rozpędzał się do prędkości powyżej 160 km/h aż do osiągnięcia 275 km/h.
W maju przyszłego roku PKP Intercity ma mieć już osiem składów z dwudziestu, które zamówiło. Producent, czyli koncern Alstom, chciałby do końca lutego 2014 r. przekazać do Urzędu Transportu Kolejowego pełną dokumentację potrzebną do dopuszczenia pociągów do ruchu w Polsce. Przedstawiciele koncernu liczą, że dzięki temu w maju przyszłego roku pociąg miałby już wszystkie potrzebne zezwolenia, aby jeździć po polskich torach. W regularnym ruchu Pendolino ma zacząć jeździć od grudnia 2014 r., jednak przewoźnik nie wyklucza, że poszczególne składy będą podstawiane dla pasażerów wcześniej.
PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. Koszt 20 pociągów to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Pendolino będzie mogło pokonać trasę z Warszawy do Gdańska w ok. 2 godz. 40 min, trasę do Krakowa w 2 godz. 15 min, do Katowic w 2 godz. 10 min, do Wrocławia w 3 godz. 30 min. Z Gdyni do Krakowa pociągi te przejadą w 5 godz. 20 min, do Katowic w 5 godz. 15 min, a do Gliwic w ok. 6 godz. Już może w 2014 roku będziemy mogli podróżować pociągiem Pendolino z Tarnowa.
Info, foto: Krzysztof Jasiński