Talia 2015: TATO (FOTO)
access_time 2015-09-21 09:01:34
W niedzielę, 20 września, podczas drugiego dnia XIX Ogólnopolskiego Festiwalu Komedii Talia, zaprezentował się Teatr „Bagatela” im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie w spektaklu konkursowym "TATO" w reżyserii Małgorzaty Bogajeskiej.
Małgorzata Bogajewska spektakl oparty na dramacie Ojcze nasz nazwała Tato. Najzwyczajniej w świecie, cieplej, bez pretensji do uogólnień. Jej świetne przedstawienie mieści się gdzieś na przecięciu rodzinnej psychodramy, powtarzanej nagminnie w codziennych sytuacjach, oraz sentymentalnej podróży we wspomnienia dzisiejszych czterdziestolatków. W centrum zdarzeń mamy więc Ojca (świetny Marcel Wiercichowski) – ojca, który dokładnie wie, na czym polega paternalistyczny układ w rodzinie. Żona, dla bohatera mamusia (Anna Rokita), ma chodzić jak w zegarku, inaczej złapie się ją za kudły. Syn (prowadzący narrację Adam Szarek) powinien umieć ojca docenić i nie przeszkadzać, kiedy nie trzeba. Ojciec Wiercichowskiego łączy w sobie prostotę chłopskiego wychowania, odebranego od własnego ojca i prostego zerojedynkowego systemu wartości. Jego tyrania domowa nie jest w świadomości bohatera żadnym uciskiem, a tylko dbałością o bezpieczeństwo najbliższych i o to, by wszystko w domu działało jak należy. Stąd okrucieństwo granej przez Wiercichowskiego postaci zdaje się nie rozmyślnym działaniem, a wypadkową odebranej edukacji i życia podpowiadanego przez ulicę. Mocna to rola, ale też zaskakująco empatyczna. (...) Tato udowadnia, iż aktorzy Bagateli to także utalentowani muzycy. W spektaklu Bogajewskiej tworzą fenomenalnie zgraną orkiestrę weselno-pogrzebową. Wskazują też na ważną funkcję muzyki Bartłomieja Woźniaka, która dyktuje rytm widowiska, nadaje mu tempo, a czasem bywa kontrapunktem dla zdarzeń i emocji bohaterów. Efekt jest znakomity, bo Tato nie przytłacza ciężarem rodzinnej psychodramy, ale też nie osuwa się w zbyt łatwą lekkość. Jest przedstawieniem, które wwierca się w głowę i nie chce z niej wyjść. Bezdyskusyjnie najlepszym w dorobku Małgorzaty Bogajewskiej. Przynajmniej spośród tych, które widziałem. /Jacek Wakar/ Przedstawienie zdobyło Nagrodę Publiczności 10. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni. Jest także finalistą 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Autor: Artur Pałyga Reżyseria: Małgorzata Bogajewska Scenografia: Dominika Skaza Muzyka / aranżacja muzyczna: Bartłomiej Woźniak Światła: Marek Oleniacz i Małgorzata Bogajewska Asystent reżysera / inspicjent / sufler: Joanna Jaworska Obsada: Franio: Adam Szarek Mamusia: Anna Rokita, Ewelina Starejki Ojciec: Marcel Wiercichowski Dziadek/ Czarna postać z pieca/ Wujek Stefan/ Wojskowy I/Pies: Wojciech Leonowicz Mariuszowa/ Pan z telewizora/ Wujek Edward/ Żołnierz/ Wojskowy II :Przemysław Branny Siostra/ Mariusz/ Pielęgniarka wojskowa/ Panienka z miasteczka/ Ksiądz/ Sąsiadka: Patryk Kośnicki Brat/ Lekarz wojskowy/ Ciotka Atalia/ Wojskowy III/ Sąsiadka: Tomasz Lipiński Orkiestra: Adam Szarek: kontrabas; Marcel Wiercichowski: wiolonczela; Wojciech Leonowicz: skrzypce, trąbka, gitara, banjo; Przemysław Branny: akordeon, pianino; Patryk Kośnicki: perkusja, cajon, przeszkadzajki; Tomasz Lipiński: banjo, gitara, przeszkadzajki; Anna Rokita: przeszkadzajki Spektakle konkursowe:
  • 1. Marian Hemar „Piękna Lucynda” reż. Ewelina Pietrowiak – Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. 19.09. sobota spektakle godz. 17.00 i 20.00. Duża Scena. Uroczyste otwarcie Festiwalu
  • 2. Artur Pałyga „Tato”, reż. Małgorzata Bogajewska – Teatr Bagatela w Krakowie; 20.09. niedziela godz. 17.00 i 20.00 Duża Scena.
  • 3. Marek Koterski „Kocham”, reż. Krzysztof Prus - Teatr Nowy w Zabrzu; 21.09. poniedziałek godz. 17.00 i 20.00 Duża Scena.
  • 4. Aleksander Fredro „Mąż i Żona”, reż. Piotr Wawer – Kompania Teatralna Mamro z Warszawy. 21.09. poniedziałek godz. 17.00 i 20.00 Mała Scena.
  • 5. Mateusz Pakuła „Twardy gnat ,martwy świat”, reż. Eva Rysová – Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach; 22.09. wtorek godz. 17.00 i 20.00 Duża Scena.
  • 6. Stanisław Wyspiański „Wesele” reż. Monika Strzępka – Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu, 23.09. środa godz. 16.30 i 21.00 Duża Scena - widownia na scenie.
  • 7. Michał Bałucki „Sąsiedzi”, reż. Waldemar Śmigasiewicz - Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie; 24.09. czwartek godz. 17.00 i 20.30 Duża Scena.
  • 8. Bartosz Szydłowski „Quo Vadis”, reż. Rafał Rutkowski – Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie; 25.09. piątek godz. 17.00 i 20.00 Duża Scena. Spektakl towarzyszący:
  • Joanna Szczepkowska „Pelcia, czyli jak żyć żeby nie odnieść sukcesu” reż. Joanna Szczepkowska – Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie. 26.09. sobota godz. 17.00 i 20.00 Duża Scena . Gala finałowa:
  • Ludwik Starski „Hallo Szpicbródka” reż. Wojciech Kościelniak – Teatr Syrena z Warszawy. 27.09. niedziela godz. 16.00 i 20.00 Centrum Sztuki Mościce. TOWARZYSZĄCY. Gala zakończenia Festiwalu. XIX Ogólnopolski Festiwal Komedii TALIA 2015 cennik biletów. Każdy ze spektakli konkursowych i towarzyszących zostanie zaprezentowany dwukrotnie, dzięki czemu wg szacunków w trakcie Festiwalu Teatr Solskiego odwiedzi około 5 800 osób. Spektakle konkursowe oceni profesjonalne jury, w którym zasiądzie m.in. Jacek Sieradzki. Przyznają oni nagrodę Grand Prix oraz nagrodę finansową w wysokości 15 tys. złotych dla najlepszego spektaklu. Obok tego zostaną przyznane nagrody dla twórców: reżyserów, aktorów, scenografów. Najlepszy spektakl wybiorą także tradycyjnie widzowie w ramach osobnego głosowania publiczności. Werdykt jury ogłoszony zostanie w niedzielę 27 września o godz. 20.00 przed spektaklem „Hallo Szpicbródka” z Teatru Syrena z Warszawy. Bilety można rezerwować pod adresem promocja@teatr.tarnow.pl lub telefonicznie pod nr tel. 784 976 026 / 14 688 32 87 w Biurze Promocji i Organizacji Widowni. Sprzedaż biletów od 18 sierpnia w kasie teatru. Szczegółowy informacje dostępne na stronie www.teatr.tarnow.pl Partner Główny Festiwalu TAURON Polska Energia, Mecenas Gali Finałowej Grupa Azoty, Sponsor nagród indywidualnych Tikkurila Polska S.A. Projekt współfinansowany z Budżetu Miasta Tarnowa
  • Komentarze...