Tarnowskie MPK otrzymało długo oczekiwaną dotację na zakup autobusów elektrycznych. Jest umowa
access_time 2024-12-12 12:00:00
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie zakupi 17 nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Zakup zostanie dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu priorytetowego: "Zielony Transport Publiczny 3.0". Kwota dotacji wyniesie 51 mln zł.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie czekało na dotację ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej od ponad roku. Wniosek został złożony i pozytywnie oceniony w czerwcu 2023 roku, natomiast stosowną umowę podpisano dopiero w tym tygodniu.

- Do dziś czekaliśmy na podpisanie umowy, na odblokowanie środków z Krajowego Planu Odbudowy, a to jest niebagatelna kwota 51 mln zł dofinansowania do zakupu autobusów elektrycznych - mówił podczas czwartkowego briefingu prasowego Jakub Kwaśny, prezydent Tarnowa. - W pozytywny lobbing odblokowania tych środków dla Tarnowa włączyli się parlamentarzyści ziemi tarnowskiej - podkreślił.

Projekt zakłada zakup 17 sztuk fabrycznie nowych autobusów elektrycznych wraz z budową instalacji ich ładowania (9 dwustanowiskowych stacji ładowania oraz jedna mobilna ładowarka) i przeszkoleniem 70 pracowników (60 kierowców i 10 pracowników zaplecza technicznego).

- To gigantyczny sukces dla włodarzy miasta, dla parlamentarzystów, bo są to pierwsze autobusy zeroemisyjne w Tarnowie. Obecnie mamy flotę 95 sztuk autobusów, natomiast 33 są zasilane na paliwo CNG niskoemisyjne. Teraz wkraczamy w zupełnie nową erę autobusów elektrycznych, jest to też związane z dyrektywami unijnymi, które nas do tego zmuszają, w pozytywnym znaczeniu tego słowa - powiedział Robert Pacana, prezes MPK.

- To nie jest nasze ostatnie słowo, bo chcemy patrzeć dalej - już mierzymy w autobusy wodorowe. Mogę zdradzić, że w przyszłym roku na przełomie czerwca i lipca taki autobus wodorowy też będzie jeździł po ulicach Tarnowa w ramach testu - dodał.

Autobusy elektryczne będą całkowicie niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, dwunastometrowe, z pełną klimatyzacją, przystosowane do przewozu 70 pasażerów, z których ok. 25 będzie miało miejsca siedzące.

Projekt będzie realizowany etapami. Pierwszy autobus ma się pojawić w grudniu 2025 roku, a kolejne na początku 2026 roku. Koszt autobusów ze stacjami wynosi ponad 67 mln, z czego spółka otrzymała finansowanie w wysokości 54,6 mln zł (ponad 51 mln z KPO i pożyczka 3,5 mln z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki).

Przetarg na zakup autobusów został rozstrzygnięty w październiku. Stanęły do niego dwie firmy - Solaris oraz Irizar. Pierwsza z wymienionych zażyczyła sobie 52 mln zł, natomiast druga - 64,8 mln zł. W związku z tym, że tarnowski przewoźnik zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zakupu blisko 63,7 mln zł, droższa z ofert nie była oceniana i przetarg wygrała firma Solaris. Umowa nie została jeszcze sfinalizowana. - W tym momencie jesteśmy w momencie kontroli uprzedniej w Urzędzie Zamówień Publicznych. Jeżeli będziemy już mieli otwartą tę ścieżkę, od razu to zakomunikujemy - informuje Robert Pacana.

MPK cały czas poszukuje nowych kierowców. W styczniu 2025 roku spółka wraz z Powiatowym Urzędem Pracy w Tarnowie rozpocznie kampanię „Zostań kierowcą w MPK”. - Będziemy współfinansować koszty uzyskania prawa jazdy kategorii D i kwalifikacji wstępnych na przewóz osób - zapowiada prezes MPK.

A. Cichy / fot. T. Schenk

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A,821