Zrozumieć seniorów
access_time 2021-12-28 10:20:00
Celem projektu „Przyjaźni seniorom” prowadzonego przez tarnowską fundację Kromka Chleba jest kształtowanie empatycznych postaw wobec osób starszych i przełamywanie dotyczących ich stereotypów. Działania podjęte w ramach projektu przynoszą już pierwsze rezultaty.

W listopadzie odbyły się warsztaty kulinarne, w których wzięło udział około osiemdziesięciu seniorów. Pomijając aspekty czysto kulinarne oraz wynik konkursu na przygotowanie najlepszego dania, warto docenić tę inicjatywę za samo skłonienie uczestników do aktywności i kreatywnego poszerzania własnych umiejętności. Poza tym była to okazja do zabawy, zawarcia nowych znajomości i międzypokoleniowych spotkań.

Na stronie fundacji oraz prowadzonych przez nią kanałach społecznościowych udostępniony został cykl dziewięciu wykładów dotyczących rozmaitych aspektów bezpieczeństwa w codziennym życiu. Seniorzy dowiadują się z nich, jak ustrzec się przed oszustwami finansowymi i jak bezpiecznie korzystać z internetu. Niektóre z wykładów są jednak poświęcone mniej oczywistym zagadnieniom, takim jak prawa konsumenckie i zarządzanie budżetem domowym oraz poszukiwanie pomocy – prawnej i nie tylko – w sytuacjach kryzysowych. Ankietowani słuchacze wypowiadali się z dużym uznaniem o doborze tematów wykładów oraz ich treści.

Projekt jest jednak skierowany nie tylko do seniorów, lecz także do osób z ich bliższego i dalszego otoczenia. Jego ważną częścią jest kampania społeczna mająca zmienić postrzeganie osób starszych w społeczeństwie. Okazuje się, że żeby ocieplić ich wizerunek, wystarczy zakwestionować stereotypy dotyczące starości. To właśnie było celem filmów, audycji radiowych oraz billboardów powstałych w ramach projektu.

O tym jak potrzebne są tego rodzaju inicjatywy, świadczą wyniki ankiet przeprowadzonych przez wolontariuszy w grupie stu osób. Ludzie, do których dotarła kampania medialna fundacji, przyznają, że skłoniła ich ona do refleksji i zmiany podejścia do seniorów, których mają wokół siebie. Teraz lepiej ich rozumieją.

Teoretycznie wszyscy mamy – większą lub mniejszą – zdolność do empatii. Czasem jednak potrzebujemy nowych danych i nowych bodźców, by ją w pełni rozwinąć. Fundacja Kromka Chleba chce nam w tym pomóc.

 

Fundacja Kromka Chleba

33-100 Tarnów, ul. Bandrowskiego 26 tel. 14 656 02 36 | NIP 873-29-55-398 REGON 852708707

ING BSK S.A. 53 1050 1562 1000 0022 7323 6113

 

Zadanie pn. „Przyjaźni seniorom - Fundacja Kromka Chleba na rzecz kształtowania empatycznych postaw

wobec osób starszych" jest współfinansowane ze środków otrzymanych od Ministra Rodziny i Polityki

Społecznej w ramach programu wieloletniego na rzecz Osób Starszych "Aktywni+" na lata 2021-2025 Edycja 2021

 

             

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A,821