W poniedziałek kierowcy pojadą nową obwodnicą
access_time 2020-09-07 10:08:00
Dobra wiadomość dla kierowców i mieszkańców Dąbrowy Tarnowskiej. Oczekiwana od ponad 20 lat obwodnica, dziś zostanie oddana do użytku.

Budowie obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej od początku towarzyszyły niemałe problemy. Pierwotnym wykonawcą miało być konsorcjum firm Vistal Gdynia i Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, które weszło na plac budowy jesienią 2016 r. Wykonawca popadł jednak w problemy finansowe, których skutkiem było złożenie wniosku o upadłość. Z powodu braku postępu prac na budowie, w październiku 2017 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozwiązała umowę, po czym ogłosiła nowy przetarg na dokończenie robót. W 2018 r. wyłoniono nowego wykonawcę i zadanie powierzono konsorcjum firm Banimex i Azi-bud Sp z Będzina i przedsiębiorstwo Duna Aszfalt z Węgier. Inwestycja miała być gotowa w kwietniu 2020, ale z powodu ulewnych deszczy i utrudnień związanych z prowadzeniem prac archeologicznych, nie udało się dotrzymać terminu. Datę zakończenia przesunięto na 30 czerwca, tym razem jednak na przeszkodzie stanęła epidemia koronawirusa, z powodu której wydłużył się czas oczekiwania na dokumenty potrzebne do zakończenia budowy. Wykonawca uporał się jednak z problemami i od poniedziałku, 7 września, będzie można korzystać z obwodnicy. Oficjalne otwarcie drogi zaplanowano na godz. 15.30.

Zgodnie z zapisami w kontrakcie obwodnica jest jednojezdniową drogą dwupasmową o długości 6,92 km w ciągu drogi krajowej nr 73 po zachodniej stronie miasta. Łączy się z istniejącą drogą krajową nr 73 (na północ od Dąbrowy Tarnowskiej) w miejscowości Gruszów Mały jako przedłużenie ul. Warszawskiej, a kończy na ulicy Piłsudskiego jako przedłużenie istniejącej drogi krajowej nr 73 (na południe od Dąbrowy Tarnowskiej).

Lokalne ciągi komunikacyjne zostały połączone za pomocą czterech skrzyżowań typu rondo. Ponadto wybudowane zostały obiekty inżynieryjne wśród nich wiadukty, mosty, przepusty oraz mury oporowe. Na samej trasie i wokół niej powstały drogi dojazdowe i serwisowe, chodniki, bariery energochłonne i akustyczne, zatoki postojowe do kontroli pojazdów oraz energooszczędne oświetlenie.

Na całej obwodnicy zostało wykonane odwodnienie, nasadzenia drzew i krzewów. Na siedmiokilometrowym odcinku jezdni będzie obowiązywała prędkość od 30 km/h do 80 km/h. Inwestycja kosztowała ponad 102 mln zł.

Fot. dtobwodnica.pl

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A