Euroliść zakorzenił się w Pleśnej
access_time 2019-07-25 06:45:00
Stowarzyszenie GRUPA ODROLNIKA z Rzuchowej ruszyło z akcją promocyjną w ramach operacji pn. „Z głową i ze smakiem – współpraca rolników ekologicznych w skracaniu łańcucha dostaw”, której znakiem jest zielona kostka i euroliść. Pierwsze stoisko wystawienniczo-informacyjne pojawiło się na Święcie Owoców i Produktów Pszczelich w Pleśnej, w którym uczestniczyło ok. 2 tys. osób. Stoły wręcz uginały się od przysmaków ekologicznych.

Na stoisku degustowano warzywa, owoce, pieczywo, różnego rodzaju potrawy, a także soki od rolników i producentów ekologicznych z czterech województw: małopolskiego, lubelskiego, mazowieckiego oraz świętokrzyskiego. Była też animacje i strefy – rekreacyjna z leżakami oraz kucharska, gdzie prowadzono ciekawe warsztaty, oczywiście nie zabrakło też poczęstunku. Konsumenci mieli okazję porozmawiać bezpośrednio z rolnikami ekologicznymi, którzy aktywnie włączyli się w działanie stoiska. 

Kosztowanie zdrowej żywności jest ważnym aspektem projektu, jednak równie istotne zadanie, to edukacja. - Musimy dążyć do zmiany wciąż zbyt małej wiedzy i świadomości konsumentów w zakresie prawidłowego identyfikowania żywności ekologiczne. Konsumenci często mylą żywność ekologiczną z tak zwaną zdrową żywnością lub są wprowadzani w błąd przez podmioty handlowe – tłumaczy Jan Czaja ze Stowarzyszenia Grupa Odrolnika.

Dlatego w Pleśnej częstowano, ale i popularyzowano żywność ekologiczną. Produkty były prezentowane, opisywano ich zalety. Wiele osób po raz pierwszy zapoznało się ze znakiem euroliścia, wprowadzonego i chronionego przez Komisję Europejską dla produktów ekologicznych. - Z powodu słabej wiedzy konsumentów w zakresie rozpoznawalności znaku euroliścia, jako znaku zarezerwowanego dla rolnictwa ekologicznego pojawiają się niepewności i ograniczenia w zakresie sprzedaży bezpośredniej żywności ekologicznej – dodaje Jan Czaja.

Podczas Święta Owoców i Produktów Pszczelich w Pleśnej przeprowadzono też badania ankietowe, mające na celu określenie świadomości konsumentów na temat różnic między żywnością konwencjonalną a ekologiczną, jej dostępności na rynku oraz rozpoznawalności. Pytania w wywiadzie będą dotyczyły m. in. znajomości znaku zielonego liścia, różnic między żywnością ekologiczną, a konwencjonalną, możliwości nabywania żywności ekologicznej, zwyczajów zakupowych i ich źródeł czy stopnia zainteresowania żywnością ekologiczną.

Zdrową żywność ze stoiska „Z głową i ze smakiem” będzie można odkryć także w pozostałych województwach, z których rolnicy i producenci uczestniczą w projekcie. Mianowicie zaplanowano jeszcze udział w imprezach plenerowych w: woj. lubelskim (18 sierpnia w Tarnogrodzie), woj. świętokrzyskim (8 września 2019 w Opatowie) oraz woj. mazowieckim (15 września w Piasecznie).

 

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A