Wernisaż wystawy "Cztery pory roku - Przedwiośnie" w galeriii Bema20
access_time 2019-02-04 03:40:00
Galeria Bema20 zaprasza na wernisaż wystawy "Cztery pory roku - Przedwiośnie", na której prezentowane będą prace studentów kierunku Grafika / specjalność Grafika Projektowa - Instytutu Sztuki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, z pracowni Podstaw Grafiki Warsztatowej. Wernisaż wystawy odbędzie się w czwartek 7 lutego o godz. 18:00.

Wybór prac i opieka artystyczna - dr Anna Śliwińska.

Swoje prace zaprezentują:
Anna Kruczek (pokaz indywidualny),Baszczowski Szymon, Bień Paulina, Dobrzańska Anna, Florek Mira, Kantor Agata, Korczewska Sylwia,Korus Joanna, Lizak Kinga, Milas Lidia, Penar Paulina, Perc Kamil, Rękas Maciej, Romańska Ewa, Siwiak Aleksandra, Skrzypek Nikola, Starzyk Dominika, Szumlańska Aneta, Szywała Sylwia, Trybulec Norbert, Wolińska Kamila.

W trakcie trwania wystawy (7.02.2019 – 7.03.2019) studenci, pod kierunkiem dr Anny Śliwińskiej, poprowadzą otwarte warsztaty, poświęcone podstawowym technikom graficznym i reprodukcyjnym:

12.02.2019 w godz. 13-15 – japońska technika ‘suminagashi’  - starożytna technika, polegająca na nakrapianiu, malowaniu tuszem na tafli wody. Powstałe w ten sposób dekoracyjne wzory plam i linii, przenosi się (odbija z powierzchni wody) na papier. 
Płynne formy przenikają się wzajemnie, a sam proces jest niezwykle intuicyjny i pozwala na swobodne kreowanie abstrakcyjnych kompozycji, wyzwalając niewyczerpywalne pokłady inwencji. Powstawanie ‘suminagashi’ jest pewnego rodzaju zapisem upływającego czasu, co zbliża je do filozofii malarstwa i drzeworytu japońskiego ‘ukiyo-e’.

19.02.2019 w godz. 15-17 – turecka technika ‘ebru’ - tradycyjna  sztuka zdobienia/drukowania papieru poprzez przenoszenie na papier abstrakcyjnych lub figuratywnych wzorów i form, tworzonych przy pomocy farb rozprowadzanych pędzelkami i patyczkami na tafli wody. Potocznie technikę tę nazywa się „marmurkowanie” papieru lub „papierem tureckim”.
W 2014 roku sztuka ‘ebru’ została wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO.

26.02.2019 w godz. 13-15 – grafika strukturalna ‘kolagrafia’, ‘kolaż’ – w tej technice matrycę do druku przygotowuje się przytwierdzając do podstawowej płyty materiały o różnych fakturach. Technika ta różni się od metod druku wklęsłego i wypukłego tym, że płyta graficzna powstaje poprzez dodawanie do niej elementów, a nie eliminowanie (jak podczas rytowania lub trawienia w tradycyjnych technikach graficznych). Efektem jest odbitka  bogato zróżnicowana - pod kątem kształtów, faktur i materii – unikatowa kompozycja.
                                                                              
5.03.2019 w godz. 15-17 – wytwarzanie papieru czerpanego ( relief i filigran – znak wodny) -  formę papieru czerpanego ręcznie wynaleziono w Chinach w 105 r. W XI w. zaczęto produkcję papieru czerpanego w Europie (półwysep Iberyjski, Sycylia). Od XV w. - czyli zapoczątkowania druku w Europie - zwiększa się zapotrzebowanie na papier (papier czerpany). W krajach Dalekiego Wschodu produkcja papieru czerpanego trwa nieprzerwanie po czasy współczesne. W Polsce najbardziej znanym ośrodkiem czerpania papieru jest Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju, gdzie od 1971 r. wznowiono jego produkcję. Uroda i prostota ręcznie czerpanego papieru, jego niepowtarzalny i indywidualny charakter faktury, struktury, surowca, gramatury i kolorytu jest ‘samowystarczalnym’ i nieskończenie pięknym „dziełem sztuki”.

Podczas wszystkich warsztatów, poprzedzonych krótkimi wykładami i pokazami technik, będzie można także wykonać autorski monoprint (m.in. odbitki na żelatynie, monotypię, szablon), korzystając z artystycznych dokonań i potencjału różnych kultur.

Wernisaż wystawy, odbędzie się w czwartek, 7 lutego o godzinie 18:00 w galerii mieszczącej się w Tarnowie przy ulicy gen. Józefa Bema 20.

Wystawę będzie można oglądać do 7 marca od poniedziałku do piątku w godz. 10 – 17.

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A