Nowa podstawa programowa bez antykoncepcji, Kopernika i Marii Skłodowskiej-Curie
access_time 2017-02-17 08:01:00
Zmiany w szkolnictwie wzbudzają wiele kontrowersji i pytań. 14 lutego minister edukacji Anna Zalewska podpisała projekt nowych podstaw programowych dla szkół podstawowych. Do końca czerwca natomiast mają być gotowe nowe podręczniki. Sprawdziliśmy, czego będą się uczyć dzieci w szkołach.

 

Chrzest Polski, odsiecz wiedeńska i żołnierze niezłomni - o tym będą musiały między innymi uczyć się dzieci w czwartej klasie szkoły podstawowej. Będzie też więcej wf-u i nowe podręczniki, o których rzetelność martwią się nauczyciele.

We wtorek 14 lutego Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekt podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz plany ramowe nauczania dla wszystkich typów szkół. Plan zakłada likwidację gimnazjów i przywrócenie 8-letniej szkoły podstawowej podzielonej na dwie części: edukację wczesnoszkolną w klasach I - III oraz nauczanie przedmiotowe w klasach IV - VIII. Razem z projektem opublikowano także nową listę lektur. 

Czego zabraknie w nowej podstawie programowej?

Z kanonu lektur wycofano takie tytuły jak: "Nela Mała Reporterka", "Świętoszek" Moliera czy "Romeo i Julia" Szekspira. W podstawówce dzieci nie zapoznają się również z żadnym z dzieł Szekspira.

Od nowego roku szkolnego na lekcjach biologii dotyczących rozmnażania i rozwoju człowieka uczniowie nie poznają tematów związanych z antykoncepcją. Nauczyciele zwracają uwagę, że niektóre wprowadzone zmiany budzą niepokój, w tym m.in.: brak zagadnień z zakresu ochrony środowiska.

W fizyce zabraknie tematyki zastosowania fizyki w medycynie czy nowych technologiach. Uczniowie nie będą się uczyć o odkryciach Marii Skłodowskiej-Curie ani o alternatywnych źródłach energii. Zabrakło również tematów dotyczących budowy wszechświata w tym teorii Mikołaja Kopernika oraz kosmonautyki.

Z historii został „wycofany” między innymi ruch emancypacji kobiet. Dopiero od piątej klasy uczniowie zaczną poznawać powszechną historię świata. Czwartoklasiści swoją przygodę z historią rozpoczną od nauki o postaciach i wydarzeniach "o doniosłym znaczeniu dla kształtowania polskiej tożsamości kulturowej".

Pojęcie funkcji i trygonometria zostały wycofane z postawy programowej szkół podstawowych. Według ekspertów ze Społecznego Towarzystwa Oświatowego to okrojenie materiału spowoduje tzw. brak korelacji międzyprzedmiotowej.

Co nowego pojawi się w podstawie programowej?

Nowa podstawa programowa będzie wprowadzana stopniowo po wejściu w życie reformy zmieniającej strukturę szkół. Pierwsi - od roku szkolnego 2017/2018 - zgodnie z nią będą się uczyć uczniowie klas I, IV i VII 8-letniej szkoły podstawowej.

Do podstawówek powróci "Pan Tadeusz", dotąd omawiany w szkołach ponadpodstawowych. Od czwartej klasy do zakończenia podstawówki "Pan Tadeusz" w różnym wymiarze będzie towarzyszył młodzieży przez wszystkie klasy. W czwartej klasie Mickiewiczowskie dzieło ma być analizowane pod kątem opisów, w piątej - zwyczajów i obyczajów, w szóstej - polowania i koncertu Wojskiego, w siódmej - historii Polski na kartach epopei. W ósmej klasie zaś "Pan Tadeusz" jest lekturą obowiązkową już jako całość.

W edukacji polonistycznej część nauczycieli zwraca uwagę na ambitny jak na czwartą klasę poziom gramatyki. Z nowej podstawy programowej wynika, że uczeń powinien rozpoznawać formy przypadków, liczby, osoby, czasu i rodzaju gramatycznego odpowiednio: rzeczownika, przymiotnika, liczebnika i czasownika.  Ma też określać ich funkcje w wypowiedzi, a także rozpoznawać funkcje składniowe wyrazów używanych w zdaniu, w tym trafnie oddzielać grupę podmiotu od grupy orzeczenia.

Przyglądając się nowej podstawie programowej z historii, nieuchronnie można dojść do wniosku, że po jej wprowadzeniu będzie musiała nastąpić generalna zmiana w dotychczasowych podręczniakch Komunistyczne imperium składające się z Rosji i podbitych przez Rosję państw w XX wieku autorzy podstawy programowej nazywają Związkiem Sowieckim. W obecnie używanych podręcznikach używana jest nazwa Związek Radziecki. Choć z drugiej strony autorzy konsultowanej od 30 listopada podstawy  programowej zamiennie ze Związkiem Sowieckim, konsekwentnie używają skrótowca... ZSRR.

Zmiany zajdą również w wychowaniu fizycznym. Projekt podstawy programowej przewiduje zarówno wpojenie uczniom ogólnej wiedzy o pożytkach płynących ze sportu, jak też przede wszystkim nauczenie dzieci podstawowych sprawności sportowych, a nawet figur akrobatycznych. W części teoretycznej zwraca uwagę na to, że szkoła ma uczyć na wuefie zasad kulturalnego kibicowania i kulturalnego zachowania się na boisku - m.in. bezwzględnego respektowania decyzji sędziego. 

W klasach IV-VI uczniowie będą mieli jedną w tygodniu lekcje informatyki i cztery lekcje wychowania fizycznego, w klasach IV-VII - po jednej lekcji plastyki i jednej lekcji muzyki, a w klasach IV-VI - po jednej lekcji techniki.

 

Nowa lista lektur

Wraz z podstawą programową została opublikowana także nowa lista lektur. Oto one:

Klasa IV

Lektury obowiązkowe:
Jan Brzechwa, "Akademia pana Kleksa"
Janusz Christa, "Kajko i Kokosz. Szkoła latania" (komiks)
René Goscinny, Jean - Jacques Sempé, "Mikołajek" (wybór opowiadań)
Adam Mickiewicz, "Powrót taty", "Pani Twardowska", "Pan Tadeusz" (opisy)
Joanna Olech, "Dynastia Miziołków"
Józef Wybicki, "Mazurek Dąbrowskiego"
Wybrane podania i legendy polskie Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, "Kopciuszek", "Kot w butach", "Sinobrody"; Aleksander Puszkin, "Bajka o rybaku i rybce"; Jeanne Marie Leprince de Beaumont, "Piękna i Bestia"
Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Joanny Kulmowej, Juliana Tuwima.

Lektury uzupełniające:
Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy
Frances Hodgson Burnett, "Tajemniczy ogród lub inna powieść"
Janusz Korczak, "Król Maciuś Pierwszy"
Maria Kownacka, Zofia Malicka, "Dzieci z Leszczynowej Górki"
Selma Lagerlöf, "Cudowna podróż"
Sat - Okh, "Biały mustang"
Wybór innych tekstów kultury, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i spektakl teatralny z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.

Klasa V

Lektury obowiązkowe:
Clive Staples Lewis, "Opowieści z Narni. Lew, czarownica i stara szafa" 
Adam Mickiewicz, "Pan Tadeusz" (zwyczaje i obyczaje) 
Ferenc Molnar, "Chłopcy z Placu Broni"
Bolesław Prus, "Katarynka "
Juliusz Słowacki, "W pamiętniku Zofii Bobrówny" 
Seweryna Szmaglewska, "Czarne Stopy"
Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz np. mity o: Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Edypie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce 
Biblia, powstanie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne 
Wybrane wiersze Jana Twardowskiego, Leopolda Staffa, Anny Kamieńskiej, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza.

Lektury uzupełniające:
Lewis Carroll, "Alicja w Krainie Czarów" 
Andrzej Maleszka, "Magiczne drzewo" 
Karol May, "Winnetou" 
Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść 
Edmund Niziurski, "Sposób na Alcybiadesa" 
Bolesław Prus, "Kamizelka"
Henryk Sienkiewicz, "Janko Muzykant" 
Mark Twain, "Przygody Tomka Sawyera" 
Wybór innych tekstów kultury.

Klasa VI

Lektury obowiązkowe:
Antoni Czechow, "Kameleon", "Śmierć urzędnika" 
Rafał Kosik, "Felix, Net i Nika" oraz "Gang Niewidzialnych Ludzi" 
Ignacy Krasicki, wybrane bajki 
Adam Mickiewicz, "Pan Tadeusz" (polowanie oraz koncert Wojskiego) 
John Ronald Reuel Tolkien, "Hobbit, czyli tam i z powrotem" 
Henryk Sienkiewicz, "W pustyni i w puszczy" 
Wybrane wiersze Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza, Zbigniewa Herberta.

Lektury uzupełniające:
Aleksander Dumas, "Trzej muszkieterowie" 
Joseph Rudyard Kipling, "Księga dżungli" 
Marcin Kozioł, "Skrzynia Władcy Piorunów" 
Stanisław Lem, "Cyberiada" (fragmenty) 
Kornel Makuszyński – wybrana powieść 
Lucy Maud Montgomery, "Ania z Zielonego Wzgórza" 
Alfred Szklarski, wybrana powieść 
Katarzyna Zychla, "Dziewczynka tańcząca z wiatrem"

Klasa VII

Lektury obowiązkowe:
Charles Dickens, "Opowieść wigilijna" 
Aleksander Fredro, "Zemsta" 
Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII, VIII 
Ignacy Krasicki, Żona modna 
Adam Mickiewicz, "Reduta Ordona", "Śmierć Pułkownika", "Świtezianka", "II część Dziadów", "Pan Tadeusz" (historia Polski) 
Henryk Sienkiewicz, "Quo vadis", "Latarnik" 
Stefan Żeromski, "Siłaczka" 
Wybrane wiersze Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta.

Lektury uzupełniające:
Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna 
Ernest Hemingway, "Stary człowiek i morze" 
Helena Keller, "Widzieć przez trzy dni" 
Nancy H. Kleinbaum, "Stowarzyszenie Umarłych Poetów" 
Beata Obertyńska, "Z domu niewoli" (fragmenty) 
Henryk Sienkiewicz, "Krzyżacy" 
Melchior Wańkowicz, "Ziele na kraterze" (fragmenty) 
Wybór innych tekstów kultury.

Klasa VIII

Lektury obowiązkowe:
Aleksander Kamiński, "Kamienie na szaniec" 
Adam Mickiewicz, "Pan Tadeusz" 
Juliusz Słowacki, "Balladyna" 
Antoine de Saint - Exupery, "Mały Książę" 
Stefan Żeromski, Syzyfowe prace 
Wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Wisławy Szymborskiej, Jarosława Marka Rymkiewicza, Stanisława Barańczaka.

Lektury uzupełniające:
Bogdan Bartnikowski, "Dzieciństwo w pasiakach" 
Miron Białoszewski, "Pamiętnik z powstania warszawskiego" (fragmenty) 
Suzanne Collins, "Igrzyska śmierci" 
Arkady Fiedler, "Dywizjon 303" 
Jan Paweł II, "Pamięć i tożsamość" (fragmenty) 
Karolina Lanckorońska, "Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945" (fragmenty) 
Nela Mała Reporterka, "Nela na kole podbiegunowym" 
E. - E. Schmitt, "Oskar i pani Róża" 

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A