Prezentujemy przedszkola
access_time 2004-05-26 09:23:52

Rozpoczynamy nowy cykl na naszym portalu - prezentację tarnowskich przedszkoli. Zwiedzanie miejsc gdzie spędzają swój czasy nasi milusińscy, rozpoczynamy od Przedszkola nr 24 na osiedlu Westerplatte. W naszej prezentacji postaramy się przedstawić m.in. lokalizację, warunki, i rodzaje prowadzonych zajęć z dziećmi.

[[fotka1]] Po przedszkolu oprowadza mnie i udziela informacji Dyrektor Przedszkola Pani mgr Barbarą Sterkowiec. Razem zwiedzamy sale gdzie bawią się dzieci, pracownie, kuchnię i ogród.


Przedszkolny dzień rozpoczyna się o godzinie 6 rano. Wielu maluchów to ranne ptaszki, które muszą wstać razem ze słoneczkiem, by znaleźć się w przedszkolu, nim rodzice udadzą się do pracy. Do przedszkola prowadzi chodniczek, wzdłuż którego wyrosły już spore iglaki. Kilka schodków i drzwi do przedszkola, a za nimi duży, bardzo duży hol wyłożony dywanem. Tu dzieci mają swoje wieszczki i półeczki na buciki. Pierwsze, co rzuca się w oczy po wejściu do przedszkola to czystość. Przedszkole na Westerplatte jest bardzo zadbanym, przyjemnym, ciepłym miejscem i czuje się to już od pierwszego kontaktu z placówką. Zwiedzając wszystkie sale i pomieszczenia w przedszkolu, odnoszę dokładnie to samo wrażenie. Panuje tu idealny porządek. Jest bardzo dużo zieleni i kwiatów. Widać dbałość Pani Dyrektor i pracowników przedszkola o to miejsce. 


Na ścianach w holu - gazetki i informacje. Wiele z nich prowadzą, bardzo aktywni rodzice. Sami dla siebie nawzajem przygotowują informacje o różnych sprawach i problemach i o swoich doświadczeniach z dziećmi. Teraz na gazetce temat: „Leksykon dziecięcych chorób od A do Z”


Wśród informacji i ogłoszeń, znajduje się również menu na najbliższe 10 dni. Rodzice mogą sprawdzić, co dzieci będą jadły, lub - co jadły w przedszkolu. Jest informacja o przedszkolach dyżurnych w okresie wakacji i o zasadach odpłatności za przedszkole.


Trudno nie zauważyć licznych dyplomów, które zdobyło przedszkole, uczestnicząc w różnego rodzaju konkursach i akcjach.


W kuchni dwie panie przygotowują dla dzieci śniadanie. Pyszna owsianka (próbowałam!), chlebuś z masełkiem i miodem oraz jabłuszko. Miód jest miksowany z masłem, by łatwiej było maluchom go zjeść i by się nim nie brudziły. Na obiad dziś będzie kaszka z pysznym gulaszem, zielona sałata i ptasie mleczko. (Próbowałam – znakomite!). 


Na całkowitą opłatę za przedszkole składa się opłata stała, ustalana przez Radę Miasta, która wynosi w tej chwili 66 zł za miesiąc, a od września wynosić będzie 67 zł. Opłata ta jest jednakowa dla wszystkich przedszkoli. Do niej dochodzi opłata za wyżywienie, którą ustala dane przedszkole. W przedszkolu Nr 24 - jest to 3 zł za jeden dzień.  


Dzieci 6-letnie, które uczęszczają do przedszkola i mają obowiązek szkolny, mogą - ale nie muszą korzystać z wyżywienia. Nie obejmuje ich też opłata stała. Dzieci te dostają herbatkę i przynoszą do przedszkola własne drugie śniadanie. A w porze obiadowej, już wracają do domu. 


Sal zajęć w przedszkolu jest 6 - tyle ile grup jest w przedszkolu. Sale są duże i jasne. Na podłogach wykładzina dywanowa. Pod oknami małe stoliki i stołeczki i w każdej mnóstwo zabawek i pomocy dydaktycznych. Każda z sal ma swoją małą, elegancką toaletę


Wystrój każdej sali jest utrzymany w innym stylu i ma swoją nazwę. „Skrzaty”,„Wesołe nutki”, „Muminki”, „Krakowiacy”, Mali przyrodnicy, Ufoludki. 


W holu na górze wystawka związana z Unią Europejską. Zorganizowała ją Pani Janina Tragarz. Uszyła ona stroje narodowe, różnych krajów Unii Europejskiej. W strojach tych dzieci występowały w ubiegłym roku, w czasie Dnia Unii Europejskiej zorganizowanym przez Centrum Informacji Europejskiej


W Przedszkolu wygospodarowano pomieszczenia na zorganizowanie sal do różnorodnych zajęć prowadzonych z dziećmi. Kiedyś służyły one jako magazyny. Teraz to dodatkowa powierzchnia, pięknie odnowionych i urządzonych pracowni. Każdą pracownią opiekuje się wychowawczyni innej grupy. Sale te, udało się wygospodarować dzięki pomocy Urzędu Miasta i rodziców. Dzięki nim, dzieci w pochmurne dni nie muszą przebywać tylko w jednym pomieszczeniu i mogą korzystać z doskonale urządzonych pracowni. Gdy przebywają w pracowni, jest także możliwość wywietrzenia, posprzątania sal, w których zwykle przebywają. 


W sali telewizyjno-kinowej na suficie - przy zgaszonym świetle widać mapę nieba. Dobry sposób by poznać gwiazdozbiory i zainteresować dziecko kosmosem. To właśnie tu, nim dzieci rozpoczną naukę np. tańca góralskiego, mogą obejrzeć występ zespołu folklorystycznego i ten taniec na filmie. 


Sala rytmiczno-taneczna jest niczym prawdziwa sala baletowa z lustrami i drążkiem do ćwiczeń. To tu odbywają się zajęcia z gimnastyki korekcyjnej, które prowadzi Pani mgr Pietraszewska, rytmiki prowadzonej przez Pana Jerzego Bardela.i Kurs tańca towarzyskiego prowadzonego przez Jerzego Ćwika.


Garderoba teatralna jak w prawdziwym teatrze. „To ulubione miejsce dziewczynek” - Mówi pani Dyrektor. To tu przygotowują się do występów. Są tu lustra, szafy ze strojami i dekoracje. 


Sala plastyczno-techniczna wyposażona we wszystko, co niezbędne do wykonywania prac plastycznych. Jest tu doprowadzona ciepła i zimna woda, by dzieci mogły się umyć. Są tu farby, sztalugi i mnóstwo prac wykonanych przez dzieci.  


[[fotka2]] Przy przedszkolu jest duży ogród. Tu dzieci spędzają czas na powietrzu. Mają do swojej dyspozycji plac zabaw, urządzenia do zabaw i ćwiczeń, zjeżdżalnie, huśtawki oraz miasteczko ruchu drogowego ławeczki i dwie piaskownice. Jest wiele drzew i krzewów. Różaneczniki, forsycje, wiśnie, sosny syberyjskie, tuje. Ostatnio posadzono trzy magnolie. Na drzewach umieszczono budki dla szpaków. 


Drzewo z rozłożystymi pniem przy samej ziemi ma swoją historię. „To tu mieszkają krasnoludki” oceniły dzieci i bardzo lubią pod nim się bawić.


Spotykamy ogrodnika, Pana Mariusza - zajmującego się pielęgnacją ogrodu. Właśnie robi przegląd trawnika i pieli go z niepotrzebnych chwastów.


W kącie ogrodu jest alpinarium, w którym niedawno posadzono różne roślinki, by dzieci mogły poznać roślinność górską. W ogródku leśnym wschodzą konwalie, poziomki i paprocie. Są tu także mini ogródki, poletka, którymi zajmują się poszczególne grupy.  


Ciekawostką ogrodu jest to, że chociaż jest w centrum najzwyklejszego osiedla, latem rosną w nim grzyby - maślaczki i kozaki, które są duża atrakcją dla dzieci.  


Na mini boiskach latem zakładane są kosze i dzieci mogą grać w koszykówkę. Jest także siatka do gry.


Przy południowej ścianie przedszkola taras z zejściem do ogrodu. Tu dzieci mają zajęcia w słoneczne dni i tu właśnie nocą, zniszczył ktoś z zewnątrz kawałek muru okalającego taras. Troską Pani Dyrektor jest, by zdobyć fundusze na remont tych 5 metrów obramowania tarasu.


W ogrodzie w miasteczku ruchu drogowego, które powstało w 97 roku, dzieci mogą uczyć się jazdy na rowerku i poznawać podstawowe zasady ruchu drogowego. „Wszystkie znaki drogowe tu są oryginalne. Dostaliśmy je w prezencie od Pana z ulicy Klikowskiej. Pomogła nam tu wiele też Policja” - mówi Pani Barbara Sterkowiec opowiadając o tym, jak powstało miasteczko komunikacyjne.


„Tutaj na osiedlu bardzo dobrze mi się pracuje. Rodzice są bardzo pozytywnie nastawieni. Pomaga nam dużo osób. Ostatnio dostaliśmy ogromnego miśka pandę i ogromnego pluszowego tygrysa. Pomagają różne osoby i firmy zdobyć sadzonki do ogrodu. Bardzo się cieszę, że tutaj na osiedlu, głównie rodzice, ale i inne osoby, widząc nasz ogród, przychodzą, pytają czy nam nie są potrzebne sadzonki. Jest to bardzo miłe.


Pieniędzy nie mamy za dużo. Ale dużo zależy od personelu. Ja personel mam dobry” - Mówi Pani Barbara Sterkowiec. 


W tzw. Pokoju nauczycielskim, który w planach ma stać się pracownią komputerową dla maluchów przeglądam systematycznie prowadzone wielkie księgi. To kroniki przedszkola, prowadzone od początku jego istnienia, czyli od 1992 roku. Mnóstwo w nich zdjęć i wpisów z codziennego życia przedszkola, z organizowanych imprez i akcji. Jest także Księga absolwentów przedszkola, a w niej o sukcesach tych, którzy je już dawno opuścili, ale lubią czasem odwiedzić swoje Panie i to miejsce, które wspomina się często całe życie. Pierwsi absolwenci przedszkola, co łatwo obliczyć właśnie zdają maturę. Jak ten czas leci… 


[[fotka3]] Rozmawiam z Panią Ewą Szawlińską 


tarnow.net.pl: Pani przygotowała te wszystkie piękne stroje górali i krakowiaków?


Ewa Szawlińska:  Stroje krakowskie to zasługa wielu pracowników naszego przedszkola. Moim przedsięwzięciem jest skompletowanie strojów góralskich. Częściowo wykonuję je sama. Razem z moją mamą, uszyłam gorsety dla dziewczynek. Od zeszłych wakacji obszywam je cekinami, tworząc prawdziwe motywy góralskie – jesteśmy już prawie na ukończeniu.. Z kolei Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Tarnowie ( tu muszę imiennie podziękować Pani Urszuli Franczykowskiej) w ramach współpracy z naszym przedszkolem i prac dyplomowych uczennic klas maturalnych, zobowiązał się do uszycia z częściowo powierzonego materiału strojów chłopięcych i pozostałych elementów tj. bluzeczki, koszule, spódniczki, haleczki, fartuszki. Oprócz mojego wkładu w szycie strojów, i wkładu szkoły muszę zaznaczyć, iż dużą pomoc finansową otrzymałam również ze strony Rady Rodziców naszego przedszkola i samego przedszkola.  


tarnow.net.pl: Ile jest tych strojów? 


Ewa Szawlińska: 10 kompletów.  


tarnow.net.pl: Kiedy dzieci wystąpią w tych strojach po raz pierwszy?

Ewa Szawlińska:  Pierwszy raz w strojach góralskich, wystąpimy na początku czerwca, we wspomnianej szkole średniej, prezentując je na pokazie prac technicznych wykonanych przez uczennice w ramach prac dyplomowych (maturalnych). Występ dzieci na pewno nie będzie należał do najlepszych, ponieważ są to dopiero 5-latki, a według moich planów i założeń, dopiero w przyszłym roku szkolnym w tzw. „zerówce”, będziemy uczyć się  przyśpiewek, prostych tańców góralskich, w ramach realizacji mojego programu „Rozwijanie dziecięcych zainteresowań folklorem Podhala”. 


tarnow.net.pl: Wiele pracy i prywatnego czasu, musiała Pani włożyć w przygotowanie tak wspaniałych rzeczy dla dzieci.  


Ewa Szawlińska: Owszem, bardzo dużo, a przecież poznawanie folkloru, to nie tylko stroje. Muszę dzieci w jakiś sposób zapoznać z górami. Przygotowuję więc w tym celu, wiele pomocy dydaktycznych, np. ilustracje, kącik regionalny, nagrania audio i wideo. W pracy z dziećmi wykorzystuję także technikę komputerową. 


tarnow.net.pl Dzieci uczą się o górach jak zauważyłam w waszej Sali „Krakowiacy”.


Ewa Szawlińska: Uważam, że skoro dzieci mają poznawać góry, życie górali, ich folklor, region, to powinnam je najpierw zapoznać ze swoim własnym miastem. Napisałam więc drugi program „Poznajemy zabytki i pomniki Tarnowa”, który realizuję głównie w tym roku szkolnym, aby dzieci dobrze poznały swoje miasto, najbliższe okolice, a także „region, któremu „podlegamy” tj. krakowski. Realizacja tego programu przebiega głównie w oparciu o wycieczki, ale również słuchanie legend, faktów historycznych, zajęcia muzealne, konkursy plastyczne itp. Dopiero w przyszłym roku szkolnym, będziemy poznawać nasze góry, nie mniej jednak już zrealizowałam kilka tematów np.; „Zima w górach”, „Zwyczaje Bożonarodzeniowe”, „Wiosna w górach”, „Zwyczaje wielkanocne”. W ten sposób powoli rozbudzam zainteresowania dzieci folklorem podhalańskim i życiem górali, bogatym w tradycje.


W przyszłym roku szkolnym, będziemy wykonywać w przedszkolu ciekawe prace plastyczne pod kątem zbliżenia dzieci do folkloru góralskiego, np. będziemy malować motywy góralskie, modelować z gliny ciupagi, oscypki, wybijać na skórze wzory (takie jak na kierpcach), przyszywać cekiny, tkać.


Ja urodziłam się w Tarnowie, ale moi rodzice pochodzą z Ponic, koło Rabki. Lubię góry, a jeszcze bardziej wszelkie góralskie tradycje, zwyczaje, folklor. Stąd też w swojej długoletniej pracy często podejmowałam działania mające na celu zainteresować folklorem Podhala, środowiskiem społeczno-przyrodniczym tego regionu . Skłoniło mnie to do napisania programu wychowania przedszkolnego „rozwijanie dziecięcych zainteresowań folklorem Podhala”, z kolei ten program zobowiązał mnie do opracowania drugiego - „Poznajemy zabytki i pomniki Tarnowa”. Realizuję jeszcze trzeci program „Przedszkolak – artystą’ opracowany wspólnie z koleżankami R. Łątka i J.Tragarz i oczywiście program podstawowy, dopuszczony do użytku szkolnego przez MEN. Dlatego też, nie ma się o co martwić, „nie przerobie” dzieci na górali”. Wracając jednak do mojego ulubionego programu przytoczę własnymi słowami wypowiedź naszego Papieża. Górale to jedyne społeczeństwo, o tak wielkiej tradycji polskiej, tak wielkiej, że musi ona trwać nadal i nie dać się zniszczyć żadnemu stylowi, obyczajowi i modzie współczesnej.


 


Rozmowa z Panią Teresą Sokalską-Rzepką:


Tarnów.net.pl: Czy jest Pani nauczycielem dyplomowanym?


Teresa Sokalska-Rzepka: Jestem nauczycielem mianowanym. Od września 2003 roku rozpoczęłam staż, na nauczyciela dyplomowanego. Ten staż trwa 2 lata i 9 miesięcy. Po upływie tego czasu, będę się ubiegała o uzyskanie statusu, stopnia nauczyciela dyplomowanego.


Tarnów.net.pl: Co to znaczy być nauczycielem dyplomowanym? 


Teresa Sokalska-Rzepka: Nauczyciel dyplomowany to ten, który uzyskuje w pracy zawodowej bardzo dobre rezultaty, jest aktywny i twórczy, otwarty na nowości i ciągle doskonali swój warsztat pracy. Jest wzorem dla nauczycieli z niższym stopniem awansu zawodowego jak stażysta, kontraktowy, mianowany. 


Tarnów.net.pl: Ile Pań w Przedszkolu odbywa staż na nauczyciela dyplomowanego?


Teresa Sokalska-Rzepka: Trzy Panie ubiegają się o stopień awansu zawodowego. W ramach odbywanych staży, każda z nauczycielek realizuje swój plan rozwoju zawodowego. Plan ten jest otwarty, można wnosić do niego poprawki, można go poszerzać


Tarnów.net.pl: Organizujecie tu w przedszkolu bardzo dużo imprez. Kto wam w tym pomaga? 


Teresa Sokalska-Rzepka: Wszelkiego typu imprezy w przedszkolu odbywają się przede wszystkim przy współpracy z rodzicami. Ja koordynuję tę współpracę z rodzicami. Odbywamy kilka imprez w ciągu roku, według kalendarza, który  opracowałyśmy wspólnie z Paniami. Organizujemy Dzień Nauczyciela i spotkanie dzieci z Mikołajem - bo trudno by nasze kochane dzieci nie były obdarowane prezentami w tak pięknym dniu. Taką tradycyjną imprezą jest też jest bal karnawałowy.. Różna jest formuła tego balu. Nie mamy dwóch podobnych bali, tak jak nie mamy dwóch podobnych spotkań z Mikołajem. Co roku przebiega to w inny sposób. Dzień Babci i Dziadka – to też jest wspaniała impreza przedszkolna. Jest Dzień Mamy i  Taty, Dzień Dziecka i uroczyste zakończenie roku szkolnego, gdzie dzieci mogą popisać się swoimi osiągnięciami. Występują wtedy także te dzieci, które uczestniczą w zajęciach dodatkowych, np. taniec towarzyski, rytmika, czy język angielski, prezentując nabyte umiejętności.


Tarnów.net.pl: Jakie ma pani plany zawodowe? 


Teresa Sokalska-Rzepka:  Przyszła mi taka myśl, że można by dla dzieci stworzyć pracownie komputerową w przedszkolu. To będzie moje dodatkowe zadanie w ramach awansu zawodowego. Na dzień dzisiejszy postarałam się o zainstalowanie Internetu w przedszkolu. Zajęcia dla dzieci z użyciem komputera, były prowadzone w naszym przedszkolu. Wbrew pozorom, dzieci wspaniale orientują się jak jest zbudowany komputer, do czego służy myszka, co to jest klawiatura. Ale są i takie, dla których komputer jest czarną magią. I właśnie chcąc wyjść tym dzieciom, naprzeciw - bo wielu rodziców nie stać na kupno komputera, chcielibyśmy, w przedszkolu stworzyć mini pracownię. Tu dzieci mogłyby korzystać z dobrodziejstw, jakie niesie za sobą komputer. Przyszłość będzie wymagała, już od najmłodszych lat, właściwie już od szkoły podstawowej, znajomości i obsługi komputera, niemalże wszędzie. To będzie kiedyś podstawowe narzędzie pracy, i chcemy temu wyjść naprzeciw


Tarnów.net.pl: Internet kojarzy się wielu rodzicom z niebezpieczeństwem dla dzieci, a Internet jest dokładnym odzwierciedleniem rzeczywistości. Niebezpieczeństwa są w świecie realnym i w Internecie.  


Teresa Sokalska-Rzepka: Tak. Kojarzy się i jest trochę tego niebezpieczeństwa, ale to właśnie jest szansa, aby mądrze nauczyć od małego dziecka, jak rozsądnie i bezpiecznie korzystać z komputera.


  


Rozmowy z dziećmi:


- Ile masz latek?
- Pięć
- A do której grupy chodzisz?
- O tam… tam na górze
- W jakie zabawy lubicie się bawić w przedszkolu?
- Autkami.
- A jak ma na imię twój najlepszy kolega?
- Dominik
- Czego nauczyłeś się w przedszkolu?
- Pajacyka i tańczyć.


- Ile masz lat?
- Sześć
- Lubisz przedszkole?
- Lubię.
- A co w przedszkolu jest najlepsze?
- Zabawki… Dzieci.
- Masz swoich przyjaciół w przedszkolu?
- Tak. To Ola i Dorian
- A w co się najbardziej lubisz bawić?
- W zgaduj zgadulę.
- Umiesz już pisać?
- Już wszystkie prawie wszystkie literki znam, ale jeszcze dwie mi zostały.
- A czytałaś już sama jakąś bajeczkę?
- Tak, czytałam. O siedmiu koźlątkach. 
 


- jest nas trzech Kubów, tylko jednego nie ma.
- Co jest najlepsze w przedszkolu?
- Uczenie, koledzy, koleżanki
- W co najbardziej lubicie się bawić?
- Na polu w chowanego i zabawkami.
- Uczycie się literek?
- Ja umiem wszystkie!


 


- Co jest najfajniejsze w przedszkolu?
- Cukierki
- Którą Panią najbardziej lubicie w przedszkolu?
- Wszystkie
- Pani Ania!
- Panią Dorotę lubimy!
- To jest Pani Dorotka a nie Pani Dorota!
- A Klaudia jest najlepsza koleżanka!
- Kiedyś u niej byłam!
- Ja też u niego byłam!
- A ja u nich byłem!
- Kłamaliśmy!
- Kłamaliście mnie?
-Tak!


 


- A co teraz robicie?
- Malujemy ręczniki
- Ja maluję kaczuszki
- A do czego służy ręcznik
- Do wycierania
- Macie tu swoje ręczniczki?
- Taaaaaaaaaak! Mamy. Tam są powieszone
- A jak masz na imię?
- Klaudia, a to jest mój Patryk, kolega
- A ja jestem Irenka a to jest mój kolega Piotruś i mój brat.
- A co lubicie w przedszkolu?
- Lubimy lalki i bajeczki i układanki
- I tam jest kącik lalek!
- A tam jest kącik przyrody!
- A tam jest dbać o czystość!
- I proszę pozdrowić wszystkich!
- Wszystkich w Tarnowie?
- Tak!
- I mamę!
- Moją babcię!
- I moją babcię!


 


Pozdrawiamy więc wszystkich w Tarnowie, od przedszkolaków Klaudii, Patryka, Piotrusia i Oliwi z Przedszkola Nr 24 w Tarnowie. I od Piotrusia specjalne pozdrowienia dla Juleczki.


 


 


 


Przedszkole Publiczne Nr 24 w Tarnowie ul. Westerplatte 11


Motto: „Dobro dziecka ponad wszystko”


Tel. 0 (prefix) 14 623 12 72 (dyrektor) tel. 801-00-22 (dla personelu przedszkola oraz rodziców)


Kadra: Dyrektor Przedszkola: mgr Barbara Sterkowiec
Wicedyrektor: Teresa Sokolska Rzepka

Liczba nauczycieli: 13  - Wszyscy nauczyciele posiadają wysokie kwalifikacje zawodowe.
Liczba pracowników obsługi: 13
Liczba pracowników administracji : 2


W kuchni pracują 3 panie przygotowujące znakomite posiłki. Intendentem jest Pan Piotr, mający znakomite doświadczenie w zaopatrzeniu przedszkola. Dzięki temu, zachowując niskie ceny - w przedszkolu jest bardzo dobre wyżywienie. Ogrodem zajmuje się Pan Mariusz. 


Zajęcia umuzykalniające z dziećmi prowadzi Pan: Jerzy Bardel. 


Lokalizacja: Przedszkole znajduje się w samym centrum osiedla zwanego popularnie Falklandy, na północno-wschodnim obrzeżu miasta. Wokół nie ma żadnych zakładów przemysłowych. Jest dużo zieleni. Za osiedlem rozciągają się łąki i pola, a w odległości 500 m. jest las Lipie. Na osiedlu oprócz kilku sklepów i punktów usługowych jest mały osiedlowy Klub Kultury oraz restauracja. Niedaleko osiedla znajdują się supermarkety ELEA i  „Hypernova”. Do osiedla można dojechać autobusami linii: 0A, 0B, 2, 31, 30, 3 lub samochodem od strony ul Jana Pawła II i od ulicy Wojska Polskiego. Pod przedszkole można podjechać samochodem.


Liczba pomieszczeń do dyspozycji dzieci: Ogółem 10 w tym: 6 sal zajęć, dwie szatanie, 4 sale zajęć dodatkowych, gabinet lekarski


Powierzchnia przedszkola: 6 sal zabaw, 4 sale zajęć dodatkowych oraz dwie szatnie i gabinet lekarski.


Wyposażenie przedszkola: Wyposażone pracownie teatralne, plastyczne, sala kinowa i  rytmiczno-taneczna i bardzo dużo zabawek w każdej z sal. 


Ogród: 2130 m2 – Ilość tym: mini miasteczko komunikacyjne, boisko do ćwiczeń gimnastycznych, koszykówki, mikroklimat leśny, alpinarium oraz standardowy plac zabaw, około 400 drzew i krzewów.


Ilość dzieci, która może być przyjęta do przedszkola: 150


Opłata za przedszkole:


wyżywienie - 3 zł dziennie za trzy posiłki: śniadanie, obiad, podwieczorek;


Plus opłata stała – za przygotowanie posiłków w wysokości 66 zł miesięcznie, ustalana co roku przez Radę Miasta Tarnowa (zgodnie z Uchwałą nr XXV/421/2000 r. z dnia 13 VII 2000r.) 


Informacje dotyczące wyżywienia: Posiłki przygotowane są według norm obowiązujących w placówkach żywienia zbiorowego, dla dzieci w wieku przedszkolnym. Dzieciom przygotowywane są obiady domowe, potrawy są kolorowe i estetycznie podane, wypieki ciast we własnym zakresie, Na życzenie rodziców karmienie dzieci, a także możliwość korzystania z diety (poparta zaświadczeniem lekarskim) 


Czas pracy przedszkola: 6.00 - 16.30 


Rozkład dnia:


6.00 – Otwarcie przedszkola
8.15 – Śniadanie
Po śniadaniu, zajęcia w grupach, wycieczki, spacery.
11.30 - Obiad
Po obiedzie dzieci z oddziałów od I do IV, czyli dzieci 3, 4 i 5-letnie leżakują (Te dzieci - które chcą – nie jest to obowiązkowe)
14.15 – Podwieczorek.
Przedszkole jest czynne do godziny: 16.30


W razie potrzeby, istnieje możliwość przedłużenia czasu pracy przedszkola po uzgodnieniu z rodzicami na zebraniu ogólnym. 


Inne możliwości pobytu dzieci w przedszkolu: W celu lepszej adaptacji, dzieci nowo przyjmowane mogą w każdy wtorek miesiąca czerwca uczestniczyć w zajęciach wraz z rodzicami, codziennie w godzinach 9 do 11 i 14 do 16


Dzieci mogą być również przyjmowane do przedszkola bez korzystania z wyżywienia – realizują wtedy tylko podstawę programową MEN. 


Zasady doboru dzieci do poszczególnych oddziałów: Grupy tworzone są według zbliżonego wieku dzieci. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli w zależności od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej w miarę możliwości nauczyciele opiekują się danym oddziałem przez cały czas uczęszczania dzieci do przedszkola. 


Historia: Budowę przedszkola, która trwała 4 lata rozpoczęto w 1988 roku. W 1992 roku w wyniku konkursu na stanowisko dyrektora nowego przedszkola wybrano Panią mgr Barbarę Sterkowiec. Wicedyrektorem została Pani mgr Teresa Sokalska-Rzepka. Panie te pracują w Przedszkolu do dziś, a efekty ich pracy są ogromne.


 


OFERTA EDUKACYJNA 


Metody pracy z dziećmi: Stosuje się trzy grupy metod, które wzajemnie się przenikają i uzupełniają: czynne, słowne i oglądowe. Praca oparta na tych metodach, odbywa się na bazie akceptacji, bezpieczeństwa, wczesnego rozpoznawania możliwości rozwojowych dziecka, zapewnienia swojego miejsca w otoczeniu społecznym, rozwijania samodzielnego myślenia i rozumienia świata. Z dziećmi prowadzona jest praca indywidualna skierowana na rozwijanie ich uzdolnień, twórczego potencjału oraz niwelowania ewentualnych braków. 


Innowacje pedagogiczne: Poszerzony program do realizacji zajęć z zakresu edukacji plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym, opracowany przez 2 nauczycielki ubiegające się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego a zatwierdzony przez radę pedagogiczną. 


Zapoznawanie z przepisami ruchu drogowego, zabawy w mini miasteczku, nauka jazdy na rowerkach. 


Umożliwienie dzieciom działalności w ogrodzie przedszkolnym w mikroklimacie leśnym oraz alpinarium. 


Organizowane imprezy:


Dzień Nauczyciela
Andrzejki
Spotkanie z Mikołajem
Jasełka
Bal karnawałowy
Dzień Babci i Dziadka
Walentynki
Dzień Mamy i Taty
Dzień Dziecka – organizowane są wyjazdy z dziećmi między innymi do Stadniny Koni w Klikowej, Szkółki Leśnej w Pogórskiej Woli, Muzeum Lalek w Pilźnie, na zamek w Dębnie. Wyjazdy są tak zorganizowane, by dzieci nie zmęczyły się, poznały coś nowego i miło spędziły czas.


Proponowane dodatkowe zajęcia dla dzieci: Rytmika, zajęcia muzyczne, zajęcia plastyczne, zajęcia teatralne, zajęcia taneczne, gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna, język angielski. 


Opłaty za zajęcia dodatkowe: Rodzice uiszczają dodatkowe opłaty za świadczenia wykraczające poza podstawowy program wychowania przedszkolnego. Opłaty ustalane są na zebraniu ogólnym z rodzicami i przedstawicielami firm. 


ORGANIZACJA WYPOCZYNKU: 


Odpoczynek poobiedni:  


- w grupach młodszych leżakowanie, opowiadanie bajek przez nauczycielki, słuchanie piosenek, wierszy z kaset magnetofonowych lub płyt. 


- w grupach starszych leżakowanie na życzenie rodziców, oglądanie przeźroczy, filmów edukacyjnych, pobyt w ogrodzie przedszkolnym, praca indywidualna z dzieckiem uzdolnionym oraz posiadającym braki.


Pobyt na powietrzu:


Zajęcia organizowane z całą grupą, ćwiczenia gimnastyczne z przyborami, gry zespołowe na boisku, zabawy w mini miasteczku komunikacyjnym, zajęcia w mikroklimacie leśnym i alpinarium, zabawy w piaskownicy, na przyrządach ogrodniczych, spacery do zagajnika, na polanę.


 

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A