Sześć żółtych kartek
access_time 2005-03-31 08:55:11
Już po raz drugi Urząd Miasta Tarnowa i Komenda Miejska Policji włączyły się w ogólnopolską kampanię przeciwko sprzedaży alkoholu osobom nieletnim, o czym informowaliśmy. Jej inicjatorem jest Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, a sponsorem Browary Polskie SA. Wiesław Śliwa, koordynator akcji z Urzędu Miasta uważa, że spełniła rolę uświadamiającą, ostrzegawczą i warto ją w przyszłości kontynuować.

Zorganizowane kontrole punktów sprzedaży alkoholu w Tarnowie rozpoczęto 21 stycznia, zakończono 21 marca. Po raz pierwszy zaangażowały się w tę kampanię wszystkie komisariaty policji na terenie powiatu tarnowskiego. Każdy z nich opracował własny plan działań dyscyplinujący sprzedawców alkoholu.



W Tarnowie przeprowadzono w tym roku 42 kontrole wybranych sklepów z trunkami. Odwiedzali je anonimowo członkowie miejskiej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych wraz z policjantem i podstawionymi klientami. Udawali ich młodzi ludzie, którzy ukończyli 18 rok życia, ale wyglądają na osoby o kilka lat młodsze. Dokonywali kontrolowanego zakupu, a towarzyszący im kontrolerzy obserwowali reakcje sprzedawców.



- Ogólnie, nie mamy najgorszych spostrzeżeń - przekonuje Wiesław Śliwa, kierownik referatu opieki społecznej w tarnowskim magistracie. W 25 sklepach sprzedawcy byli gotowi sprzedać alkohol bez pytania o wiek i dowód tożsamości, ale w 17 innych odmówili, widząc młodego człowieka. Niektóre sklepy odwiedzaliśmy dwukrotnie z innymi osobami podstawionymi i zauważyliśmy już większą ostrożność sprzedawców. Różnie reagowano też w sklepach na nasze uwagi, dochodziło czasami do słownych utarczek, agresywnych odzywek w rodzaju: Co to was obchodzi?! Ale doświadczaliśmy też wielu pozytywnych postaw.



Protokoły z kontroli w sklepach Tarnowa przekazane zostały pełnomocnikowi Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Sześć punktów handlowych na terenie miasta (gdzie dwukrotnie przyłapano sprzedawców na lekceważeniu przepisów prawa) otrzyma niebawem... żółte kartki ostrzegawcze. Trzy inne, przestrzegające zasad, wyróżnione zostaną certyfikatem "rzetelny sprzedawca".



Jak szacuje W. Śliwa, udział w tegorocznej kampanii przeciwko sprzedaży alkoholu osobom nieletnim kosztował Tarnów ok. 1,5 tys. złotych. Składają się na nie głównie honoraria dla czterech młodych osób, które zgodziły się wziąć udział w "prowokacyjnych zakupach". - To w sumie niewielkie koszty i warto je ponieść, by trafiać do świadomości sprzedawców alkoholu - dodaje.



Marek Baran



Dziennik Polski



 

Komentarze...