Pociąg na ''szóstkę''
access_time 2006-06-26 18:06:24
Od trzech tygodni kursuje zmodernizowany pociąg na trasie Kraków-Tarnów i obecnie również Rzeszów. Docelowo pociągów będzie siedem. Podróżujący stwierdzają, że przyjemnie podróżuje się w czystym, cichym i eleganckim wagonie. Miejemy nadzieję, że jego wygląd nie ulegnie zmianie.

Modernizacja pociągu była współfinansowana ze środków unijnych. Wartość projektu dotyczącego modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych to ponad 135 mln złotych, w tym 67 mln zł to dofinansowanie ze środków unijnych. Wagony odnawiane są w Mińsku Mazowieckim.

 

W wagonach zostały całkowicie wymienione wnętrza, poprawiono także komfort jazdy poprzez zmniejszenie odczuwalnego hałasu i drgań. Zastosowano nową izolację cieplną i akustyczną w całym wagonie, poszycie pudła pomalowano farbami chemoutwardzalnymi oraz nałożono powłokę antygrafitii.

 

Została wymieniona tapicerka na trudnopalną, zastosowano urządzenia wspomagające otwieranie i zamykanie drzwi czołowych. Nowy wygląd zyskały również kabiny WC, które zostały przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Pociąg powinien być bezpieczniejszy, bo wymienione zostały zderzaki na elastomerowe. Zwiększy się luksus podróżujących z większym bagażem, czy rowerami. Za pomocą specjalnych ramp do środka pociągu dostaną się osoby niepełnosprawne. Bardzo ważna zmiana, która wpłynie również na bezpieczeństwo jazdy to monitorowanie wagonów i nagrywanie obrazu.

 

Nasz fotoreporter przetestował "nowy" pociąg i oto, co sądzi na jego temat:

 

Kiedy wracałem z Krakowa do Tarnowa nie spodziewałem się takiego zaskoczenia. Nie spodziewała się także lwia część pasażerów oczekiwujących na transport do domu. Wyraźnie dało się usłyszeć piski radości. Wreszcie PKP pomyslalo o pasażerach linii lokalnych i zamiast niewygodnego "wibratora" jak ochrzciła go brać studencka, na peron wtoczył się skład z prawdziwego zdarzenia. Pierwsze wrażenie - Czysto! (ciekawe jak długo). Drugie - siedzenia o normalnym profilu. Zastąpiły te z doby PRL gdzie władza najwidoczniej chciała "naprostować" obywateli w dziwny sposob. Trzecie - grzejniki - moja osobista zmora. Chciałbym poznać projektanta który niezwykle inteligentnie umieścił je pod siedzeniami pasażerów wywołując nieczęsto efekt "jajka na twardo". W nowym składzie są umieszczone wzdłuż ścian. Zaskoczyła mnie informacja o fakcie, że pociąg jest monitorowany. Kamer nie zauważyłem. Może to technologia szpiegowska, albo po prostu bujda. Nie ważne. Sama ikonka sprawiła, że poczułem się bezpieczniej. Najważniejszy jest jednak komfort jazdy. Ten uległ znacznej poprawie. Jedzie się bardzo przyjemnie a skład porusza się bardzo stabilnie - zupełnie jak  "pośpieszny". Jako bonus nie było kontroli biletów :-) Ogólnie oceniam nowy pociąg na 5+. Szkoda ze nie zamontowali klimatyzacji".

To jednak zaskakujące a po trosze przerażające, że tak przyzwyczailiśmy się do podróżowania w brudnych, śmierdzących wagonach, że nowe, schludne, ładne wnętrze wywołuje w nas euforię. Pozostaje powiedzieć, że wreszcie zaczniemy podróżować w godnych warunkach i dodać - jak długo?

 

 

 

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A