Częściowe rozwiązanie problemu MPK
access_time 2007-04-19 18:44:37
O tym, że tarnowskie MPK boryka się z kłopotami wiadomo było od dawna. Świadczył o tym strajk kierowców miejskich autobusów, który przypieczętował odejście Henryka Łabno. Nowy szef MPK, Jerzy Witar, dwa dni temu podpisał porozumienie z częścią strajkujących.

Wszyscy mamy w pamięci strajk kierowców MPK, którego najostrzejszym przejawem była odmowa wykonywania wszelkich kursów w sobotę, 24 lutego, w godzinach od 4 do 6 rano. Kierowcy, za którymi stały związki zawodowe, domagali się podwyższenia stawki godzinowej z 7 do około 10 złotych oraz choćby częściowej wymiany taboru. Choć odejście Henryka Łabno zostało pozytywnie przyjęte przez większość kierowców, to pierwsze deklaracje nowego prezesa spółki nie wywołały entuzjazmu.

Jerzy Wiatr zapowiedział restrukturyzację przedsiębiorstwa. Pod tym terminem kryła się oczywiście redukcja etetów. Wiatr zaproponował, że pracownicy, którzy zdecydują się dobrowolnie odejść, mogą liczyć na odprawę rzędu 10 tysięcy złotych. Propozycja nie przekonała jednak kierowców, argumentujących, że odprawa nie wystarczy przecież na długo. Jedocześnie prezes MPK ogłosił, iż zwolnionych może zostać nawet 60 osób pracujących dotychczas a spółce. Taka sytuacja ponownie zaogniła stosunki między zarządem a związkami zawodowymi.

Rozmowy prowadzone przez obydwie strony doprowadziły jednak do kompromisu. W dniu 17 kwietnia trzy z czterech protestujących związków zawodowych podpisały z zarządem porozumienie. Poniżej publikujemy oficjalną informację Jerzego Wiatra na ten temat.

Zarząd Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Sp. z o.o. informuje, że w dniu 17 kwietnia 2007 roku spór zbiorowy pomiędzy Zarządem Spółki i organizacjami związkowymi, które go zainicjowały w styczniu 2007, został zakończony w drodze porozumienia. Porozumienie zawarły związki Solidarność’ 80, Marzec’ 2000 i Związek Pracowników MPK. Podpisane porozumienie przewiduje wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Spółki począwszy od czerwca 2007. Jednocześnie trwają rozmowy ze związkiem NSZZ Solidarność, który wszedł w osobny spór zbiorowy w dniu 6 kwietnia 2007 roku z dokładnie takimi samymi postulatami, jakich domagały się w/w organizacje związkowe (!). Podpisanie porozumienia pozwala optymistycznie patrzeć na przyszłość firmy i wskazuje na zrozumienie załogi dla toczącego się aktualnie procesu restrukturyzacji. Zarząd ma nadzieję na szybkie zawarcie porozumienia również z NSZZ Solidarność, co doprowadzi do całkowitego ustabilizowania sytuacji w firmie.

Jak rozwiąże się sporna sytuacja pokażą zapewne najbliższe dni. Już dziś jednak wiadomo, że Jan Guty, przewodniczący NSZZ Solidarność nie jest przychylnie nastawiony do propozycji Jerzego Wiatra.

Tekst: Tomasz Budzik

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A