Akademia filmowa w TCK
access_time 2006-11-17 09:55:42
TCK kolejny już raz proponuje zajęcia warsztatowe w ramach "Tarnowskiej Akademii Filmowej". Tym razem Jerzy Armata w ramach dwóch spotkań, opowiadał będzie o środkach wyrazowych kina i na temat włoskiej kinematografii.
Istnieje jeszcze możliwość zapisania się na kolejne 8 wykładów.
Pierwsza część rozpocznie się w sobotę, od godziny 17:00, uczestnicy Akademii będą mogli posłuchać wykładu na temat środkówk wyrazowych kina, czyli: Kino jako sztuka, rozrywka, dokument. Twórcy “wierzący w obraz” i twórcy “wierzący w rzeczywistość”. Plany filmowe. Kąty i punkty widzenia kamery. Ruchy kamery. Montaż. Oświetlenie. Dźwięk. Aktor. Scenografia. Później nastąpi projekcja filmu "Powiększenie" w reżyserii Michelangelo Antonioni. Jest to zainspirowana opowiadaniem argentyńskiego pisarza Julio Cortazara historia londyńskiego fotografa, który przypadkowo wpada na trop zagadkowego morderstwa.

Dzień później, od godziny 10:00, uczestnicy warsztatów wezmą udział w wykładzie pod tytułem "Włochy - zaczęło się od neorealizmu...". Będą mogli dowiedzieć się więcej o historii jego powstawania. Po jego zakończeniu, wyświetlony zostanie film "Śmierć w Wenecji" będący doskonałą ilustracją przekazanej wcześniej wiedzy. Film opowiada o Gustawie Aschenbachu, swiatowej sławy kompozytorze, który przybywa do Wenecji. Artysta jest chory, zgorzkniały i zmęczony. Starzeje się, coraz bardziej ciąży mu bagaż niezbyt udanego życia, coraz mocniej doskwiera samotność. Wśród hotelowych gości zwraca jego uwagę pewna polska rodzina, a zwłaszcza Tadzio, młody chłopiec o wyjątkowej urodzie...

Zainteresowani wzięciem udziału w tych warsztatach mogą się podczas tego weekendu zapisywać na kolejne 8 spotkań. Ich koszt to 30 zł. Po tym terminie pozostanie możliwość uczestniczenia jedynie w pojedynczych wykładach, cena będzie w takim wypadku wynosiła 10 zł.

Wszelkich dodatkowych informacji udziela Biuro Obsłubi TCK, przy Rynku 5.

Pozostałe tematy wykładów, w ramach Akademii Filmowej:

2 grudnia, godz. 17.00
Francja - od nowej fali do Jean-Pierre a Jeuneta
Realizm poetycki. Nowa fala - manifesty i praktyka. Wielka trójka: Jean-Luc Godard, Francois Truffaut, Claude Chabrol. Autorskość na bocznym torze, komercja triumfuje.

3 grudnia, godz. 10.00
Anglia - od młodych gniewnych do starych...
Z dokumentu do fabuły. Młodzi gniewni - Tony Richardson, Karel Reisz, Lindsay Anderson. Ku Ameryce. Kino wrażliwości społecznej.

13 stycznia, godz. 17.00
Polska szkoła filmowa
Jak to przed wojną bywało. Pierwsze filmy powojenne. Szkoła polska - Andrzej Wajda, Andrzej Munk, Jerzy Kawalerowicz. Krajobraz po szkole - mała stabilizacja.

14 stycznia, godz. 10.00
Kino moralnego niepokoju
Zaczęło się od Wajdy i Zanussiego. Kino moralnego niepokoju - Krzysztof Kieślowski, Agnieszka Holland, Felks Falk, Janusz Kijowski. Zdążyć przed stanem wojennym.

10 lutego, godz. 17.00
Wielcy autorzy kina
Ingmar Bergman, Luis Bunuel, Milos Forman - iść własną drogą.

11 lutego, godz. 10.00
Wielcy autorzy kina
Akira Kurosawa, Andriej Tarkowski, Stanley Kubrick - najważniejszy własny charakter pisma

17 lutego, godz. 17.00
Amerykańskie kino gatunków
Kino gatunków - geneza i istota. Fantazja i rzeczywistość. Straszno i śmieszno. Amerykański świat: western i musical. W Europie i gdzie indziej.

18 lutego, godz. 10.00
Wielcy Amerykanie
Orson Welles - rewolucja w kinie. Francis Ford Coppola - Włoch w Ameryce. Robert Altman - “prawdziwy” Amerykanin.

10 marca, godz. 17.00
Kino rosyjskie i środkowoeuropejskie
Kino - najważniejsza ze sztuk: od “Iwana Groźnego” do “Pokuty”. Czeska nowa fala. Miklos Jancso Marta Meszaros, Istvan Szabo i inni. Bałkański kocioł.

11 marca, godz. 10.00
Kino azjatyckie i australijskie
Japonia - kino gatunków, kino autorów. Chiny, Korea, Iran - nowe interesujące kinematografie. Bollywoodzka inwazja. Kino Antypodów.

21 kwiecień, godz. 17.00
Kino dokumentalne na świecie
Pojęcie i rodzaje filmowego dokumentu. Robert Flaherty. Dżiga Wiertow. Szkoła brytyjska. Cinema verite. Nowe technologie - nowe spojrzenia.

22 kwiecień, godz. 10.00
Polskie kino dokumentalne
Dokument przedwojenny. Czarna seria. Cierpliwe oko Kazimierza Karabasza. Dokumenty Krzysztofa Kieślowskiego. Od rejestracji do “dokumentalnej kreacji” (Marcel Łoziński, Wojciech Wiszniewski).
Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A