"Chopin na 5 kontynentach" 26 kwietnia w MCK
access_time 2010-04-26 15:55:42
Projekt Marii Pomianowskiej "Chopin na 5 - ciu Kontynentach" w kwietniu zagości w Tarnowie i w Krakowie na koncertach organizowanych przez Mościckie Centrum Kultury i Stowarzyszenie Artystyczne Pro Musica Mundi.

"Chopin na 5 kontynentach" to międzykulturowe spotkanie, którego główną osią są wybrane dzieła Fryderyka Chopina. Utwory zawierają unikalne aranżacje z wykorzystaniem instrumentów etnicznych świata, muzyki klasycznej i muzyki ludowej. To połączenie tradycji muzycznej pięciu kontynentów z utworami polskiego kompozytora.

Koncert jest częścią cyklu „Chopin 3 Kolory” w ramach którego zaplanowano także:

  „Chopin & Jazz” – wrzesień 2010r.
„Chopin & Tango” – listopad 2010r.

  Skład zespołu na koncert:

Maria Pomianowska- śpiew, słowo, instrumenty smyczkowe: (sarangi, er hu morin hur, gadułka, kemancze, suka, fidel), kierownictwo artystyczne
Małgorzata Szarlik- skrzypce
Gwidon Cybulski - śpiew, balafon, tabla, didjeredoo
Bartłomiej Pałyga - śpiew alikwotowy, drumle, bas
Paweł Betley - flety
Robert Siwak - bębny, gongi
Sebastian Wielądek - lira korbowa, ney, duduk, kaval

Maria Pomianowska - Kompozytor, wokalistka, instrumentalistka, pedagog. Z wykształcenia wiolonczelistka (A.M im. Fr. Chopina). Jej zainteresowania artystyczne cechuje niezwykła otwartość na różne formy i systemy muzyczne.

Od 1981r. prowadzi studia nad unikatowymi technikami gry na instrumentach smyczkowych kultur muzycznych Azji (podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii, na Bliski Wschód). Na terenie swej macierzystej uczelni tworzy Sekcję Muzyki Pozaeuropejskiej oraz prowadzi zajęcia w instytucie Muzykologii UW, ukazując związki i odrębności pomiędzy rozmaitymi systemami muzycznymi.

Studia porównawcze oraz wielokulturowe doświadczenia artystyczne pozwalają jej podjąć się arcytrudnego zadania odtworzenia, pod względem artystycznym i naukowym, dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych. Wspólnie z dr. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim realizuje z sukcesem rekonstrukcję Suki Biłgorajskiej i Fideli Płockiej (a fascynująca praca znalazła swój zapis w filmie TV pt. "Narodziny suki").

W 1994 r. zakłada Zespół Polski, którego jest kierownikiem artystycznym. Trzy płyty oraz wiele programów TV zrealizowanych wraz z Zespołem Polskim potwierdzają unikatowy charakter jej twórczości, szacunek dla tradycji przy ogromnym ładunku emocjonalnym na miarę wymagań współczesnego słuchacza. W latach 1995-98 Zespół Polski koncertuje w Japonii, na Tajwanie, w Czechach, Bułgarii, Belgii, Niemczech, Austrii.

Od 1997-2002 artystka mieszka i tworzy w Japonii, kontynuując swoją karierę muzyczną.
W 1999 r. na zamówienie światowej sławy wiolonczelisty Yo Yo Ma komponuje utwory odnoszące się do jej bogatych azjatyckich doświadczeń. Prawykonanie tej muzyki ma miejsce w 2000 r. w Nugata (Japonia), gdzie wraz z genialnym artystą prezentuje publiczności próbę przełamania barier międzykulturowych, łącząc swe doświadczenia w dziedzinie muzyki Azji z poszukiwaniami własnej kulturowej tożsamości. Jest to połączenie dźwięku staropolskich instrumentów, tzw. "białego głosu", wiolonczeli i instrumentów z różnych regionów Azji. W 2002 r. realizuje marzenie swojego życia - nagranie wraz z muzykami z Japonii, Chin, Australii i Polski płyty pt. "Suita Jedwabnego Szlaku". Kompozycje są podsumowaniem 20-letnich poszukiwań wspólnego muzycznego pierwiastka łączącego rozmaite kultury kontynentu Euroazjatyckiego.

Artystka od lat prowadzi wykłady i warsztaty muzyczne, naucza, promuje młode zespoły i muzyków. W swej muzycznej wędrówce przekracza z łatwością rozmaite bariery i łamie utarte stereotypy. Czyni to jednak z niezwykłym poszanowaniem dla odrębności każdej muzycznej tradycji którą poznaje i prezentuje.

26 kwietnia 2010r. godz. 19.00, Mościckie Centrum Kultury w Tarnowie

Bilet: 30 zł

Rezerwacja: (14) 633 46 21 lub w kasie MCK ul. Traugutta 1


Info: Mościckie Centrum Kultury

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A