Przebudowa mostu na Rabie to jedno z ważniejszych zadań na odcinku Podłęże-Bochnia wchodzącym w skład inwestycji obejmującej
modernizację trasy kolejowej Kraków – Rzeszów. Montaż i zabudowa konstrukcji stalowej przęseł mostu został przeprowadzony metodą nasuwania w pięciu etapach.
Każde przęsło składało się z czterech dźwigarów, które przed nasuwaniem były łączone ze sobą poprzez spawanie na platformie startowej. Stalowa konstrukcja była wysuwana w kierunku przyczółka znajdującego się na brzegu rzeki od strony Bochni przy pomocy siłowników hydraulicznych, które pchały ją po łożyskach ślizgowych.
Łączona długość wszystkich przęseł w jednym torze wynosi 131,5 m. Na nasuniętych przęsłach będzie zabudowane koryto balastowe, w którym ułożony zostanie tor na podsypce tłuczniowej. Na starym obiekcie tor zbudowany był w sposób wykluczający prowadzenie ruchu pociągów z prędkością
160km/h, a tak prędkość docelowo będzie obowiązywała na trasie Kraków – Rzeszów.
Obecnie na odcinku Podłęże-Bochnia, liczącym ponad 20 km długości, prowadzone są prace na wszystkich trzech stacjach (Podłęże, Kłaj, Bochnia) i 2 szlakach (Podłęże-Kłaj i Kłaj-Bochnia).
Modernizacja linii kolejowej E30, łączącej Kraków z Rzeszowem przez Bochnię, Tarnów i Dębicę jest jedną z największych inwestycji realizowanych obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W ramach prowadzonych prac zostanie przebudowane i wybudowane łącznie 138 wiaduktów, mostów i estakad. Projekt modernizacji zakłada również przebudowę układów torowych na 16 stacjach. Prowadzone prace pozwolą na
podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich do 160 km/h. Dzięki tej inwestycji szybciej pojadą również pociągi towarowe – 120 km/h. Czas przejazdu najszybszym pociągiem między Krakowem, a Rzeszowem wyniesie około godziny i 20 minut.
Modernizowany odcinek jest częścią linii kolejowej E 30, która jest fragmentem międzynarodowego korytarza transportowego. Ma on swój początek w Dreźnie, dalej biegnie na wschód do przejścia granicznego Gorlitz – Zgorzelec, a następnie przez najważniejsze ośrodki na południu Polski: Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę, do Lwowa i Kijowa, a podwyższenie jego parametrów będzie korzystne z punktu widzenia gospodarczego regionu.
Koszt modernizacji linii kolejowej E30/C-E30,odcinek Kraków - Rzeszów etap III POIiŚ 7.1-30, wyniesie ok. 3,4 mld PLN, z czego kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to ok.
1,9 mld złotych. Zakończenie całej modernizacji przewidywane jest w 2015 roku.
Zobacz także:
PKP: Jednym torem z Krakowa do Tarnowa w przyszłym roku (FOTO)