"WOJNA - Białoszewski 44" w CSM
access_time 2014-09-02 10:21:58
7 września, o godz. 18:30, w CSM odbędzie się muzyczne wydarzenie roku pt.: "WOJNA - Białoszewski 44" - koncert oparty na fragmentach "Pamiętnika z powstania warszawskiego" Mirona Białoszewskiego. Będzie on poprzedzony wernisażem wystawy fotografii archiwalnej pt: „Wojna zaczęła się w Tarnowie”.
WOJNA -BIAŁOSZEWSKI 44 - wielki koncert Miejsce: Centrum Sztuki Mościce Termin: niedziela, 7 września, godz. 18:30 Cena biletu: Bilety: 35 zł przedsprzedaż, 45 zł - trzy dni przed koncertem, cena 45 zł dotyczy także wcześniejszych rezerwacji - Zaprezentujemy koncert oparty na fragmentach „Pamiętnika z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego w niezwykłym wykonaniu Kingi Preis, Adama Nowaka z zespołu Raz, Dwa, Trzy i autora kompozycji Mateusza Pospieszalskiego i chóru i zespołu muzycznego. „Pamiętnik z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego to uznany za arcydzieło utwór opisujący życie ludności cywilnej w czasie powstania, oddający w najdrobniejszych szczegółach prawdę o nastrojach, emocjach i przeżyciach warszawiaków, w sposób nieszablonowy, szczery i pozbawiony patosu – mówi dyrektor Centrum Sztuki Moście, Agnieszka Kawa. – To niezwykły projekt o ważnych, ludzkich emocjach. Mocno trzyma w napięciu. W samo tylko muzyczne wydarzenie zaangażowanych jest 30 osób – dodaje zastępca dyrektora Marek Karpiński. Tematem prezentowanych w koncercie utworów jest historia walczącego miasta i kolejne etapy jego agonii. Opowieść o tragedii Warszawy ma tu jednak znaczenie metaforyczne - jest opowieścią o tragedii każdej wojny, każdego aktu ludobójstwa, przemocy czy terroryzmu, obrazem okrucieństwa historii i cierpienia niewinnych ludzi, również tych żyjących współcześnie. Mateusz Pospieszalski sięga po różnorodne formy muzyki: nawiązujące do barokowej polifonii, melodyki godzinek i litanii, aż po brzmienia, popowe i rockowe rapowane i śpiewane. Kolejne utwory koncertu ukazują różne sceny z życia walczącego miasta: Litania piwnic - modlitwę tłumów stłoczonych w piwnicach i schronach, i przeżywających tam grozę nalotów i bombardowań. Studnia w poprzek to utwór wykorzystujący efekty ciszy, szeptów, plusku i kapania wody oparty na dramatycznym opisie przejścia kanałami Starego Miasta, Katedralności - mówią o zagładzie katedry warszawskiej. Utwór oparto na motywach muzyki oratoryjnej i kościelnej. W Koncercie Szopenowskim przypomniane zostaje autentyczne zdarzenie z lata 1944 r., gdy w jednej z kawiarni w centrum Warszawy pod niemieckim ostrzałem grano dla powstańców koncert szopenowski. Utworom muzycznym towarzyszą współczesne wizualizacje graficzne, łączące fabularne impresje z fragmentami tekstu Białoszewskiego. Wyeksponowano w nich zaburzone rytmy i rozbite, okaleczone formy narracji. MUZYCY: Marcin Pospieszalski gitara basowa/kontrabas Dariusz Bafeltowski gitara Marek Pospieszalski saksofon/klarnet Nikodem Pospieszalski perkusja Łukasz Pospieszalski fortepian Natalia Pospieszalski flet /wokal Kwartet smyczkowy: Beata Wołczyk (I skrzypce), Magdalena Ksiądzyna (II skrzypce) lub Tomasz Kulisiewicz (zamiennie), Szymon Kruk (altówka), Bożena Papała (wiolonczela)
Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A