Książka o Korczaku tarnowskich autorów
access_time 2014-07-31 10:11:06
Dwa lata po zakończeniu Roku Janusza Korczaka i w 25. rocznicę przyjęcia "Konwencji praw dziecka" ukazała się książka pt. "Interdyscyplinarność w wychowaniu. Inspiracje korczakowskie". Redaktorami naukowymi pozycji są dwaj tarnowianie prof. dr hab. Adam Solak i Tomasz Eliasz Wardzała, trzecim jest dr Roman Gawrych.
- Publikacja jest owocem tego, co zostało zasiane przed dwoma laty. Zdaje się, że nie mniej dobrym powodem wydania niniejszej pozycji jest 25. rocznica przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych „Konwencji praw dziecka”. Zaznajamiając się z tym aktem prawa i z zasadami wychowywania Janusza Korczaka, trudno nie ulec wrażeniu, że „Konwencja” jest spisanym przez prawników dziedzictwem Starego Doktora – mówi Tomasz E. Wardzała. - Prezentowana książka to zbiór dojrzałych, przemyślanych tekstów znakomitych autorów, naukowców, praktyków. Już wcześniej pisali oni o Korczaku, doskonale znają jego życie, działalność, teorie pedagogiczne, system wychowawczy, który stworzył. Zdecydowali pochylić się raz jeszcze nad twórczością pierwszego w Polsce, nieusankcjonowanego prawem, rzecznika praw dziecka. Wybierając go, nie kierowali się jedynie myślą pedagogiczną, jaką stworzył, choć ta jest zdumiewająca, ale przede wszystkim zwrócili uwagę na to, jak wspaniałym był człowiekiem. Ktoś powiedział, że nie można być dobrym nauczycielem i wychowawcą, nie będąc przy tym dobrym człowiekiem. Dla autorów zamieszczonych tu artykułów najlepszym przykładem tego stwierdzenia jest Janusz Korczak, który wybrał ideę służenia dziecku i jego sprawie i któremu idea ta przyświecała do końca swoich dni - dodaje prof. Adam Solak Zawarte w książce teksty scalają osobę Janusza Korczaka i wszystkie sfery jego działalności. Poznają Państwo osobę niezwykłego pedagoga, jego wkład, w Polsce i na świecie, w kształtowanie praw dziecka, także szczególnie uzdolnionego. Autorzy zwracają uwagę na świat dzieciństwa, wartości dziecka niewyznaczane dobrem materialnym, wychowanie dziecka przez sztukę i pracę. W publikacji zamieszczono także teksty poświęcone nauczycielom i pedagogom wyzwalającym twórcze myślenie i działanie dziecka wpływające na jego rozwój. Skupiono się także na metodach wychowawczych stosowanych w domach, rozgraniczając wolność rodzica i wolność dziecka, prawa rodzica i prawa dziecka. Autorzy wyrażają nadzieję, że praca znajdzie życzliwe przyjęcie wśród pedagogów i nauczycieli oraz przedstawicieli innych dyscyplin w ramach dziedziny nauk społecznych, a dla studentów stanie się inspiracją do formowania własnej osobowości i kompetencji.
Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A