Musica Poetica - "Od humanizmu do romantyzmu"
access_time 2015-03-25 14:07:53
W tygodniu poprzedzającym Niedzielę Palmową po raz kolejny festiwal Musica Poetica wykreuje specjalną przestrzeń dla kontemplacji w sztuce. Przez cztery wieczory wnętrze tarnowskiej Katedry łączyć będzie muzyczne style, przechodząc stopniowo od późnego renesansu, wyglądającego już w barok (tak samo, jak monumentalne nagrobki w katedralnym prezbiterium), po dojrzały klasycyzm i świt romantyzmu.
Całość ukaże różne oblicza tradycji, zarówno muzyki religijnej (od średniowiecznej sekwencji Stabat Mater – Stała Matka boleściwa – po późniejsze utwory do niej nawiązujące), jak i muzyki świeckiej (dwa recitale klawiszowe). Religijna treść, ale w eksperymentalnych brzmieniach szkoły weneckiej z przełomu XVI i XVII wieku, otworzy festiwal 25 marca (jako tło zabrzmi tu też muzyka wielkiego, emocjonalnego mistrza późnego renesansu, Orlanda di Lasso). Następny wieczór, 26 marca wypełni muzyka, która barokowi zawdzięcza właściwie swoje istnienie: muzyka klawiszowa, od początków swej samodzielności w utworach Frescobaldiego, po ostatnią fazę baroku (Jan Sebastian Bach), patrzącą już w kierunku klasycyzmu (sonaty Domenica Scarlattiego). 27 marca na historycznym pianoforte usłyszymy muzykę klawiszową z dalszej jeszcze fazy stylowej: popisowe, ale i niezwykle emocjonalne sonaty w stylu brillante, pisane przez Jana Ladislava Dusseka, współczesnego Beethovena. Finał, 28 marca, należeć będzie z powrotem do muzyki religijnej, przygotowującej do świąt wielkanocnych: krążyć będziemy wokół Stabat Mater, bólu Marii stojącej pod krzyżem, który był jednym z najbardziej inspirujących tematów w dawnej sztuce – także muzycznej. Od pierwotnej, średniowiecznej sekwencji, przez barokowy lament, po poświęconą mu kantatę Josepha Haydna. W tarnowskiej Katedrze wystąpią wybitni muzycy z Polski i zagranicy, z których większość, po dawnych sukcesach, wraca jako goście festiwalu. Dwa z najlepszych polskich zespołów muzyki dawnej, Capella Cracoviensis, w której składzie wystąpią jedni z najznakomitszych mistrzów instrumentów dętych, belgijska grupa Oltremontano (cały koncert poprowadzi jej szef, Wim Becu, co będzie nowością), oraz katowicka {oh!} Orkiestra Historyczna. Do tego świetni instrumentaliści, znani jako soliści i członkowie najlepszych ansambli: na klawesynie Matteo Messori oraz na pianoforte Marek Toporowski (który też był już oklaskiwany na festiwalu). Cztery wieczory, ale wrażenia do zapamiętania przynajmniej na cały rok – przynajmniej do następnego festiwalu. PROGRAM
  • 25 III środa 19.30 bazylika katedralna GABRIELI ZIELEŃSKI LASSUS Oltremontano & Capella Cracoviensis
  • 26 III czwartek 19.30 bazylika katedralna recital OD FRESCOBALDIEGO DO BACHA Matteo Messori klawesyn
  • 27 III piątek 19.30 bazylika katedralna recital JAN LADISLAV DUSSEK sonaty Marek Toporowski pianoforte
  • 28 III sobota 19.30 bazylika katedralna STABAT MATER {oh!} Orkiestra Historyczna Constanze Backes sopran Na wszystkie koncerty wstęp wolny. Organizatorzy: Centrum Sztuki Mościce, Urząd Miasta Tarnowa, Capella Cracoviensis, Pro Musica Mundi Partnerzy: {oh!} Orkiestra Historyczna, Art in Motion, Kawiarnia Tatrzańska Imprezy towarzyszące: WYSTAWA BWA w Tarnowie Ars moriendi/Sztuka umierania Kurator: Przemysław Chodań Artyści: Przemysław Branas, Justyna Górowska, Aneta Grzeszykowska, Magda Hueckel, Honorata Martin, Zbigniew Libera, Zuzanna Janin, Anna Orlikowska, Andrzej Wasilewski, Laura Pawela, Paweł Susid oraz funeralia, dokumenty i obiekty sztuki dawnej z kolekcji Bogdana Steinhoffa.
  • Komentarze...
    testststs 10,2,9,1,A