Całość ukaże różne oblicza tradycji, zarówno muzyki religijnej (od średniowiecznej sekwencji Stabat Mater – Stała Matka boleściwa – po późniejsze utwory do niej nawiązujące), jak i muzyki świeckiej (dwa recitale klawiszowe).
Religijna treść, ale w eksperymentalnych brzmieniach szkoły weneckiej z przełomu XVI i XVII wieku, otworzy festiwal
25 marca (jako tło zabrzmi tu też muzyka wielkiego, emocjonalnego mistrza późnego renesansu, Orlanda di Lasso).
Następny wieczór,
26 marca wypełni muzyka, która barokowi zawdzięcza właściwie swoje istnienie: muzyka klawiszowa, od początków swej samodzielności w utworach Frescobaldiego, po ostatnią fazę baroku (Jan Sebastian Bach), patrzącą już w kierunku klasycyzmu (sonaty Domenica Scarlattiego).
27 marca na historycznym pianoforte usłyszymy muzykę klawiszową z dalszej jeszcze fazy stylowej: popisowe, ale i niezwykle emocjonalne sonaty w stylu brillante, pisane przez Jana Ladislava Dusseka, współczesnego Beethovena.
Finał,
28 marca, należeć będzie z powrotem do muzyki religijnej, przygotowującej do świąt wielkanocnych: krążyć będziemy wokół Stabat Mater, bólu Marii stojącej pod krzyżem, który był jednym z najbardziej inspirujących tematów w dawnej sztuce – także muzycznej. Od pierwotnej, średniowiecznej sekwencji, przez barokowy lament, po poświęconą mu kantatę Josepha Haydna.
W tarnowskiej Katedrze wystąpią wybitni muzycy z Polski i zagranicy, z których większość, po dawnych sukcesach, wraca jako goście festiwalu. Dwa z najlepszych polskich zespołów muzyki dawnej, Capella Cracoviensis, w której składzie wystąpią jedni z najznakomitszych mistrzów instrumentów dętych, belgijska grupa Oltremontano (cały koncert poprowadzi jej szef, Wim Becu, co będzie nowością), oraz katowicka {oh!} Orkiestra Historyczna.
Do tego świetni instrumentaliści, znani jako soliści i członkowie najlepszych ansambli: na klawesynie Matteo Messori oraz na pianoforte Marek Toporowski (który też był już oklaskiwany na festiwalu). Cztery wieczory, ale wrażenia do zapamiętania przynajmniej na cały rok – przynajmniej do następnego festiwalu.
PROGRAM
25 III środa 19.30 bazylika katedralna
GABRIELI ZIELEŃSKI LASSUS
Oltremontano & Capella Cracoviensis
26 III czwartek 19.30 bazylika katedralna
recital OD FRESCOBALDIEGO DO BACHA
Matteo Messori klawesyn
27 III piątek 19.30 bazylika katedralna
recital JAN LADISLAV DUSSEK sonaty
Marek Toporowski pianoforte
28 III sobota 19.30 bazylika katedralna
STABAT MATER
{oh!} Orkiestra Historyczna Constanze Backes sopran
Na wszystkie koncerty wstęp wolny.
Organizatorzy: Centrum Sztuki Mościce, Urząd Miasta Tarnowa, Capella Cracoviensis, Pro Musica Mundi
Partnerzy: {oh!} Orkiestra Historyczna, Art in Motion, Kawiarnia Tatrzańska
Imprezy towarzyszące:
WYSTAWA BWA w Tarnowie
Ars moriendi/Sztuka umierania
Kurator: Przemysław Chodań
Artyści: Przemysław Branas, Justyna Górowska, Aneta Grzeszykowska, Magda Hueckel, Honorata Martin, Zbigniew Libera, Zuzanna Janin, Anna Orlikowska, Andrzej Wasilewski, Laura Pawela, Paweł Susid oraz funeralia, dokumenty i obiekty sztuki dawnej z kolekcji Bogdana Steinhoffa.