Celem konferencji jest uświadomienie znaczenia wczesnej diagnozy oraz podjęcia natychmiastowej interwencji terapeutycznej, w przypadku zaburzeń rozwoju u dzieci. Konsekwentna i celowa terapia podjęta w wieku niemowlęcym lub wczesnoprzedszkolnym wykorzystuje naturalną plastyczność mózgu dziecka. Stwarza ogromne możliwości kompensacji uszkodzonych struktur i tworzenia nowych połączeń międzyneuronalnych. Dzięki temu dzieci uczą się świadomie patrzeć, słuchać oraz analizować i opisywać otaczający je świat.
Ogromną rolę odgrywają lekarze pediatrów w diagnostyce zaburzeń rozwoju w czasie bilansu 2, 4, 6 letnich dzieci. Opinia lekarza pierwszego kontaktu ma duże znaczenie dla rodziców. Może być bodźcem do podjęcia decyzji o szczegółowej diagnozie ich dziecka i rozpoczęciu terapii.
Problem z prawidłową wymową ma 41% trzylatków i 50 % czterolatków, w przypadku starszych dzieci braki się pogłębiają, dotyczą bowiem 75 % pięciolatków i 78 % sześciolatków. Liczba dzieci z autyzmem gwałtownie zaczęła wzrastać od lat 90-tych, obecnie szacuje się, że w Polsce żyje ok. 30 tyś. osób z autyzmem zespołem Aspergera i wciąż jeszcze diagnozuje się dzieci zbyt późno. - Około 20% dzieci i młodzieży w wieku szkolnym ma różnego rodzaju problemy związane ze słuchem.
Konferencja odbędzie się w czwartek, 16 kwietnia br. w Auli Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie. Udział w konferencji jest bezpłatny, wymagana jest wcześniejsza rejestracja na mail:
konferencjadzieci@onet.pl lub pod numerem telefonu
509 984 279. Zgłoszenia można wysyłać do poniedziałku, 13 kwietnia br.
Program konferencji „Diagnostyka zaburzeń rozwoju psycho–fizycznego dzieci. Profilaktyka i terapia”
9.00 – 9.30 – Rejestracja
9.30 – 9.45 – Otwarcie konferencji
9.45 – 11.15 – prof. zw. dr hab. Jadwiga Cieszyńska - „Diagnoza zaburzeń i stymulacja rozwoju dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym.”
11.15 – 11.30 – Dyskusja
11.30 – 12.00 – prof. UP dr hab. Marta Korendo – „Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci.”
12.00 – 12.30 – Przerwa na kawę
12.30 – 13.00 – dr Alicja Kabała - „Kształtowanie się umiejętności artykulacyjnych u dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym.”
13.30 – 14.00 – dr Magdalena Peterek - „Mozaikowa rzeczywistość dzieci i młodzieży po wszczepie implantu ślimakowego – trudy rehabilitacji mowy.”
14.00 – 14.30 – dr Małgorzata Kołpa - „Stan odżywiania dzieci w wieku przedszkolnym.”
14.30 – 15.00 – dr Agnieszka Jankowicz – Szymańska - „Jakość postawy ciała uczniów tarnowskich przedszkoli.”
15.00 – 15.30 – mgr Elżbieta Marcisz - „Profilaktyka próchnicy u dzieci”
15.30 – 15.45 – Dyskusja