Malowali swój świat
access_time 2004-09-22 08:25:09

Osoby niepełnosprawne intelektualnie, do niedawna ukrywane i spychane na margines społeczeństwa, coraz częściej mają okazję realizowania się w różnych dziedzinach. Może to być śpiew, muzyka, taniec, ale również inne gałęzie sztuki. Osoby te, mimo niskiego ilorazu inteligencji często przejawiają szczególne uzdolnienia, muzyczne czy plastyczne. Ważne jest, by znalazły ludzi i miejsce, gdzie będą mogli robić to, co potrafią najlepiej.

Sporo szczęścia mają uczestnicy Warsztatu Terapii Zajęciowej działającego przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Tarnowie. Ich kierownik Tomasz Wardzała zorganizował dla swoich podopiecznych plener malarski, w uroczym, niezwykle malowniczo położonym Dworku Ignacego Jana Paderewskiego w Kąśnej Dolnej.



Sześć osób niepełnosprawnych przez tydzień pracowało razem z sześcioma uzdolnionymi uczennicami Zespołu Szkół Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem. Oprócz malowania, rysowania i rzeźbienia w glinie, był też czas na wspólną zabawę, ogniska, spacery, integrację. Uczestnicy zwiedzili Ciężkowice, „Skamieniałe Miasteczko”, cmentarz wojskowy w Bogoniowicach, a także Muzeum Przyrodnicze im. Krystyny i Włodzimierza Tomków oraz Muzeum Ignacego Jana Paderewskiego.



- Ten plener nauczył mnie przede wszystkim cierpliwości – mówi Wiola, uczennica zakopiańskiej szkoły. Praca z osobami niepełnosprawnymi jest trudna – dodaje. Jej koleżanka, Agnieszka mówi, że podopiecznym trzeba było tłumaczyć nawet to, że trawa jest zielona i niebo niebieskie. – Ale ci ludzie są kochani – mówi Tomasz Wardzała i warto im poświęcać czas.



Plener malarski pod hasłem "Młodzi uzdolnieni artyści - Młodzi niepełnosprawni intelektualnie" Stowarzyszenie zorganizowało wspólnie ze Starostwem Powiatowym w Tarnowie i Centrum Paderewskiego Tarnów-Kąśna Dolna. Siedem dni pracy i wypoczynku zarazem było dla upośledzonych umysłowo czasem psychoterapii, o czym świadczą ich rysunki, także wykonane samodzielnie. Na jednej z prac można zobaczyć rodzinny dom, otoczony czerwonymi serduszkami. - Uczestnicy otworzyli się, łatwiej nawiązywali kontakt, byli odważniejsi i śmiało podchodzili do osób nieznanych – zaobserwowała terapeutka Krystyna Wójcik, przebywająca w Kąśnej razem z podopiecznymi.



Osoby upośledzone inaczej patrzą na otaczający świat. Taki też świat malowały. – One nikogo nigdy by nie skrzywdziły, zawsze mają uśmiech na twarzy, nigdy się nie gniewają – opowiada kierownik Wardzała. Uczennica Iza z Zakopanego też to zauważyła. – Oni dostrzegają bardzo wiele, choć mają trochę inne spojrzenie na świat. – Ich otoczenie jest wyidealizowane, trochę nawet bajkowe, co przedstawiają w intensywnych, ciepłych kolorach, nie tak realistycznych jak w rzeczywistości – mówi Iza.



Plener wszystkim przyniósł wiele radości. U niepełnosprawnych spowodował wzrost samooceny, usprawnił ich manualnie i intelektualnie. Zdrowe uczennice poznały świat osób upośledzonych, nauczyły się tolerancji i otwartości na potrzeby innych.


To spotkanie w Kąśnej nie mogłoby się odbyć gdyby nie pomoc wielu instytucji i ludzi dobrej woli. Z nieocenioną pomocą pospieszyło Starostwo Powiatowe w Tarnowie, Centrum Paderewskiego Tarnów-Kąśna Dolna, a także sklepy: Hala Tuchowska, Zenit, Leader Price oraz Zakład Stolarski Wardzała i Piekarnia G&G.



Prace, które powstały podczas pleneru w Kąśnej zostaną pokazane na wystawie, a potem wystawione na aukcji, zaś uzyskany z ich sprzedaży dochód zostanie przeznaczony na działalność Warsztatu Terapii Zajęciowej.


Tarnowskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym tworzy warunki pełnego psycho-fizycznego i społecznego rozwoju oraz rehabilitacji wszystkich grup wiekowych osób z niepełnosprawnością intelektualną. W ten sposób tworzone są szanse uczestnictwa we wszystkich dziedzinach życia społecznego. W Tarnowie Stowarzyszenie prowadzi kilka placówek specjalistycznych, w których fachową opieką otaczane są dzieci, młodzież i dorośli upośledzeni intelektualnie. Pod opieką placówek znajduje się około sto pięćdziesiąt osób o obniżonym poziomie rozwoju intelektualnego i ich rodziny.

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A