Premiera baletu komicznego Córka źle strzeżona
access_time 2006-04-24 14:13:25
Stworzenie prawdziwej komedii baletowej, która prowokowałaby widzów do śmiechu, jest sprawą niezmiernie trudną, znacznie trudniejszą niż poważne odmiany widowiska baletowego. Dlatego właśnie dobra komedia jest w światowym repertuarze baletowym rzadkością i może liczyć zawsze na długi żywot.
>Komedią baletową jest z całą pewnością balet "<span style=Córka źle strzeżona", którego spektakle premierowe zobaczymy w Operze Krakowskiej
7 i 8 maja oraz 12 czerwca 2006.

Na krakowskiej scenie jest to pierwsza realizacja tego popularnego od XVIII wieku baletu. Wersję z muzyką Petera Ludwiga Hertela przygotowywana jest przez uznanych twórców polskiej sceny baletowej. Inscenizację i choreografię przygotuje Henryk Konwiński, twórca ponad 20 baletów, reżyser podobnej ilości oper i operetek, współpracujący  z teatrami muzycznymi i dramatycznymi całej Polski, autor choreografii do spektakli krakowskich: Halka (Skałki Twardowskiego, 2004, 1987), Rigoletto (1983, 1987),  Juliusz Cezar (reżyseria choreografia, 1989), Straszny dwór (1976). Kierownictwo muzyczne sprawować będzie dyrygent Opery Krakowskiej, Piotr Sułkowski, założyciel i dyrektor Orkiestry Kameralnej Forum Sinfonia, dyrektor muzyczny oraz dyrygent Opera Wildwood Festival w Little Rock (USA). Scenografię przygotuje Jan Bernaś, twórca ponad 50 realizacji scenograficznych głównie do oper i baletów, a także teatrów telewizji w Polsce za granicą.

Wykonawcy: W spektaklu weźmie udział cały zespół baletowy Opery Krakowskiej, zaproszeni goście, soliści baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz uczniowie Studia Baletowego, kierowanego przez Marię Dimitrow.   
Lise - Agnieszka Wolna, Colin - Sebastian Solecki, Wdowa Simone - Adam Klafczyński, Alain - Marek Kobielski, Thomas - Andrzej Biegun, Notariusz - Stanisław Knapik, Przyjaciółki Lise: Karolina Cichy, Magdalena Malska, Olga Shydlowska, Bożena Kołodziejczak, Maja Witkowska, Wioletta Maciejewska, Marta Żurawska-Kobielska, Marzena Biesiadecka, Agnieszka Krajewska, Elena Korpusenko,
Przyjaciele: Igor Wroniecki, Tomasz Wojciechowski, Victor Korpusenko, Tomasz Szaro, Łukasz Wadowski, Arkadiusz Siwczyk, Rafael Scardazan Heeren, Wojciech Płocica, orkiestra Opery Krakowskiej oraz dzieci i młodzież ze Studia Baletowego.
Córka źle strzeżona to najstarszy balet, jaki przetrwał w światowym repertuarze do naszych czasów. Zachował się nie tylko jego scenariusz z dokładnym opisem sytuacji scenicznych, ale także konstrukcja choreograficzna. Jest przykładem „wiejskiej sielanki”, szczególnie modnej we Francji przed rewolucją w 1789.

> Autorem libretta jest Jean Dauberval (1742–1806), tancerz i baletmistrz opery w Paryżu, choreograf Grand Théâtre w Bordeaux, gdzie w 1789 odbyła się premiera baletu. Dzieło Daubervala wprowadziło po raz pierwszy na scenę postaci z ludu, nieskomplikowaną fabułę, zrozumiałą i bliską przeciętnemu odbiorcy. Kostiumy przypominały ubiory rzeczywistych wieśniaków, a naturalistyczne dekoracje dobrze oddawały klimat wsi południowo francuskiej. Bohaterowie baletu byli bliscy ówczesnym widzom swym autentyzmem i dobrze skontrastowaną różnorodnością charakterów, wykonawcom zaś dawały znakomitą okazję do popisu i ukazania swych aktorsko-tanecznych możliwości. Toteż na liście odtwórców ról kochanków odnaleźć można świetne nazwiska tancerek i tancerzy różnych epok i narodowości. Szczególną tradycją wykonawczą od chwili prapremiery jest powierzanie charakterystycznej roli Wdowy Simone mężczyźnie, co zawsze wnosi do tego wesołego baletu dodatkowy element humoru. <br/>
<br/>
Balet ten miał trzy wersje muzyczne: Pierwsza to popularne arie operowe, francuskie piosenki i tańce ludowe w opracowaniu nieznanego kompozytora. Kolejna do muzyki Ferdynanda–Louisa Hérolda. Trzecią wersję muzycznie opracował Peter Ludwig Hertel. Choreografię do Córki tworzyli najwięksi twórcy: Jules Perrot, Paul Taglioni, Marius Pepita, Lew Iwanow, Anna Pawłowa, Bronisława Niżyńska.<br/>
Choreograf krakowskiej inscenizacji, Henryk Konwiński mówi o muzyce do baletu: Moim zdaniem muzyka Hertela jest szczególnie piękna. Słuchając jej nie sposób się nie uśmiechać. To muzyka radosnego tańca. Materiał muzyczny kompozytora, kolejność poszczególnych fragmentów uszeregowany został przez mnie w całość odpowiadającej mojej wyobraźni choreograficznej. Opieram się na partyturze znajdującej się w archiwach Opery Śląskiej, a przywiezionej niegdyś ze Lwowa. Wiadomo, ze partytura często inkrustowana była utworami innych kompozytorów. W zgodzie z tą tradycją w krakowskim spektaklu do partytury Hertela wprowadzam fragmenty z dzieł G. Rossiniego: „Włoszka w Algierze”, „Wilhelm Tell, „Jedwabna drabinka”.   <br/>
<br/>
<br/>
<span style=KASA BILETOWA
SCENA OPEROWA,
pl. św. Ducha 1
tel.: (48 12) 421 16 30, 424 45 28
mail: kasa.opera@neostrada.pl
bilety: 30-50 zł (7 maja), 20-40 (8 maja, 12 czerwca)

%%br%%
Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A